Undersökning: Konsumenter letar aktivt efter återvinningsinstruktioner
Det är den globala förpackningsaktören Amcor som låtit genomföra en studie kring hur förpackningars hållbarhetspåståenden påverkar europeiska konsumenter. Drygt 3000 personer i UK, Italien, Frankrike, Tyskland, Sverige och Polen har svarat och bland annat framkommer att 84 % av konsumenterna aktivt letar efter återvinningsinstruktioner på förpackade produkter. 60 % svarar att återvinningsinstruktioner och hållbarhetssymboler påverkar deras köpbeslut på ett positivt sätt.
Andra viktiga slutsatser i studien är:
- Global uppvärmning är den miljöfråga som konsumenter upplever som viktigast, 52 % har svarat detta. Undersökningen genomförs var tredje år och 2020 var denna siffra 45 %.
- En femtedel (21 %) tycker att plastföroreningar är den viktigaste miljöfrågan och det är en nedgång från 32 % 2022.
- Hela 96 % av de italienska konsumenterna kollar återvinningsinstruktioner innan de köper något.
En sak som tydligt kommer fram är att hållbarhetsmärkningar från tredje part måste vara lätta att förstå. Studien visar att hela 80 % av konsumentkåren inte förstår vad en enskild hållbarhetssymbol/-logotyp betyder. Endast 5 % av konsumenterna är beredda att betala mer för en produkt för att den har en hållbarhetssymbol, men den siffran stiger till 20 % om symbolen kompletteras med en skriven förklaring.