Samarbete ska minska matsvinnet
Den ideella organisationen Ätbart började sitt arbete 2019 i ett led för att minska matsvinnet i Sverige. Under de senaste åren har organisationen genomfört en kartläggning av matbanker och idag är ett stort antal matbanker anslutna till Ätbarts nätverk. Nu har de inlett ett samarbete med Reitan Convenience där matbanker runt om i landet ska kopplas ihop med sina närmaste Pressbyrån eller 7-Eleven.
– Tyvärr slängs det väldigt mycket livsmedel i samhället - som i de flesta fall går helt utmärkt att äta. På Reitan Convenience Sverige arbetar vi aktivt för att minska vårt matsvinn och arbetar på flera fronter för att nå våra mål. Genom vårt samarbete med Ätbart kan vi minska mängden överblivna varor ännu mer samtidigt som vi får en möjlighet att stötta de som har det tufft, säger Linnéa Borgström, HR- och Hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige, i en kommentar.
Efter matchningen är gjord säkerställer Ätbart att parterna har tillgång till relevant information som livsmedelshantering och regelverk. Detta för att underlätta kontakten mellan butikerna och matbankerna så att så mycket som möjligt doneras till människor i behov.
– På Ätbart ser vi i dag ett ökat behov av matdonationer där matbankerna möter fler människor i utsatthet än vad de kan tillgodose. Därför är vi mycket glada över detta rikstäckande samarbete med Reitan Convenience Sverige där vi tillsammans kan bidra till att mer mat når behövande istället för att kastas, säger Julia Berglund, verksamhetsutvecklare för Svenska matbanksnätverket på Ätbart.