23948sdkhjf

Ökat behov av pappersmuggar

Megatrenden "Coffee-to-go" ökar behovet av pappersmuggar, i alla fall om en av de största tillverkarna av pappersmuggar, finska Huhtamaki, får rätt i sin analys.Coffee-to-go är ett koncept som, efter stora framgångar i USA och Storbritannien, är på väg in på den europeiska kontinenten. Den traditionella kafékulturen anpassar sig till den allt snabbare takten i storstäderna. Ett resultat är ökat behov av engångsmuggar för varma drycker. En av de största tillverkarna inom denna bransch är finska Huhtamaki, vilka förutspår att pappersmuggar kommer att stå för en tredjedel av den totala muggmarknaden år 2004. Det är goda nyheter för Stora Enso, som idag är en av Europas störste tillverkare av material till engångsmuggar.
Varje år säljs i Europa cirka 13 miljarder muggar avsedda för varma drycker. Muggar i fiberbaserat pappersmaterial står för ungefär tio procent. Men efterfrågan på pappersbaserade muggar stiger brant.
- Efterfrågan ökar tack vare att konceptet coffee-to-go har lanserats på den europeiska marknaden. Leverantörer av märkeskaffe kräver bland annat muggar med god tryckbarhet, att de ska kunna fungera, som ett effektivt reklammedium. Alla de stora aktörerna på marknaden vill ha del i tillväxten - vi talar om en megatrend i klass med hamburgerboomen för några decennier sedan, säger Kim Aganimov, vice VD för Huhtamaki-koncernen.
Coffee-to-go väntas bli en stor succé i de nordiska länderna eftersom kaffedrickandet per capita är fem gånger högre än i till exempel Storbritannien.
Ett kafé, som tillämpar konceptet, behöver inte investera i vare sig kaffeserviser eller i diskutrustning eftersom kaffet säljs i muggar av kartong. Engångsmaterialet tillåter ta-med-försäljning vilket kan ge högre omsättning per kvadratmeter golvyta, samt snabb och hygienisk hantering. Muggar för varma drycker dimensioneras specifikt för de olika typerna av kaffe som säljs, till exempel espresso och café au lait.
Konsumenterfarenheten och muggarnas tekniska funktion har varit föremål för långvarig forskning och utveckling inom Huhtamaki och Stora Enso. Samarbetet har resulterat i fiberbaserade lock för muggarna - en produkt, som nyligen lanserats av Huhtamaki.
- Avgörande i sammanhanget är kartongens töjningsegenskaper som styr möjligheterna att forma muggen. Muggens egen styvhet beror främst på dess överkant. Fibrerna i PE-bestruken Ensocup har behandlats för att bli hydrofoba, det vill säga vattenavstötande. Detta, i kombination med den höga tätheten, ska utgöra garanti för att muggen inte läcker. Tryckbarheten hos muggmaterialet har också blivit en allt viktigare faktor i dagens värld av märkeskaffe, säger Päivi Suutari, teknisk marknadschef vid Stora Enso Packaging Boards.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078