23948sdkhjf

Miljöanpassade bilar i fokus

Då Miljöteknikmässan 2001 går av stapeln 4-7 september, kommer biltillverkarna att ställa ut. Det pågår nämligen en tyst revolution inom fordonsindustrin. Utvecklingstakten är våldsamt uppriven, miljönyheter har blivit ett säljargument.
Nu lyfts alltså trafik- och transportproblematiken fram under mässan. Det kommer presenteras en del förslag och tekniska lösningar på hur vi ska förflytta oss i framtiden utan att skada miljön- eller minimera skadeverkningarna. Bland utställarna märks tillverkare som Audi, mercedes, Volvo, Opel, Volkswagen och Citroen.
Det har egentligen hänt väldigt lite utåt sedan den katalytiska reningen av avgaser introducerades på 80-talet. Visst har produktionen av hybrid- och elbilar ökat, men de är fortfarande udda inslag i trafiken.
- Elbilen är ett nischfordon som fungerar bra för småtransporter. Den blir aldrig något annat, menar Börje Henningsson, miljöexpert på Motormännen.
- Hybridbilar med förbränningsmotorer har för dålig verkningsgrad. Det är svårt att klara driften ekonomiskt och resursmässigt.
Bakom kulisserna kan man dock skönja stora framsteg. Miljöanpassning har blivit ett av de starkaste säljargumenten och utvecklingsarbetet är i ett intensivt skede.
- Den tillverkare som inte är med i racet riskerar att slås ut, menar Henningsson.
Den största nyheten gäller bränslecellen, drivkällan som bara lämnar vattenånga som restprodukt och som på allvar tar upp kampen med förbränningsmotorn.
- Toyota har sgat att de ska ha bränslecellsbilar ute på marknaden om tre år, 2004. Och japanerna brukar hålla vad de lovar, men även tyska Mercedes ligger långt fram, berättar Henningsson. Börjar någon måste resten hänga på. Jag är säker på att vi inom fyra-fem år ser en hel del bränslecellsbilar i trafiken, fortsätter Börje Henningsson.
Problemet finns framförallt på bränslesidan. Det bästa bränslet är vätgas men den är svår att både lagra och distribuera. Detta kräver en ny infrastruktur.
- Så i första skedet kommer vi använda oss av metanol, gjord av skogsråvara, tror han.
Den traditionella bensinmotorn blir också alltmer miljöanpassad. 1995 kom EU och bilindustrin i Europa överens om att inom tio år sänka bränsleförbrukningen med 25 procent i nyproducerade fordon. Nu är det halvtid och Börje Henningsson är övertygad om att man klarar det uppsatta målet.
- Hittills har man minskat förbrukningen med tio procent i snitt. Men det gäller bilar som ritades och konstruerades innan miljömålet sattes upp. Det är först nu på allvar som man med hjälp av datoriserade system förbättrar motorerna.
Det är egentligen bara dieselmotorn som ligger efter i utvecklingen.
- Det beror på att man länge inbillade sig att avgaserna inte var farliga. Där tappade man tio, femton år i utvecklingen, tror Henningsson.
Men det finns ljusdpunkter. 2005 ska hela EU använda den bättre bränslekvaliteten, Mk 1-diesel, den som redaqn används i Sverige.
- Det kommer öppna marknaden för en helt ny teknologi. Rent bränsle är förutsättningen, menar Henningsson.
Henningsson berömmer Svenska Mässans initiativ. Samtidigt som han riktar viss kritik mot bilindustrin för det svala intresset att lansera miljöbilar.
- Tillverkarna stänger dörrarna om sig. Skälet är förstås att de har fullt upp med att marknadsföra de fordon som säljs idag. Det finns inget kommersiellt intresse att visa vad som kommer om fem år..., avslutar Henningsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.101