23948sdkhjf

I stan utan bil

Förra året startades med hjälp av EU-kommissionen ett projekt som skulle främja stadskärnornas miljö. Kampanjen ”I staden utan bil” startades 1998 i Frankrike och innebär att man helt eller delvis stänger av citykärnan av en stad för biltrafik. I fjol hängde många svenska städer på förslaget.

- Lördagen den 22 september är det dags, ett datum som gäller över hela Europa. Då är det tänkt att man ska få en bilfri dag i alla svenska städer som skrivit på deklarationen om bilfritt centrum, säger Birgitta Malmberg, projektansvarig på Naturvårdsverket. Men man kan ha evenemang som handlar om miljön även utan att ha skrivit på deklarationen, och man behöver inte stänga av hela stadskärnan, kanske bara en del av den.

Projektet är tänkt att fungera både som en informationsdag och en demonstration.
- Vissa kommuner och myndigheter har missförstått vår tanke med det hela. Istället för att se vad det handlar om har de blankt sagt nej. Men vi menar att man inte behöver göra precis som vi föreslagit utan ta eget initiativ och visa invånarna i sin kommun eller stad vad man gör för att förbättra miljön, förklarar Malmberg.
Det brukar vara svårt att nå ut med information om den är tråkig och därför har man från Naturvårdsverket försökt att hitta lite roligare lösningar på att verkligen få ut vad det hela handlar om.
- Det kan vara svårt att nå människorna med information som är alltför seriös. Man kan lätta upp det för att få intresset för den här dagen. Så länge det både är seriöst, spännande och intressant, säger Malmberg. Meningen är att se andra alternativ än att ta bilen så fort man ska någonstans. Vi vill få folk till att tänka efter ytterligare en gång, och kanske hellre åka kollektivt eller välja att cykla.
Men även om pessimismen finns, tror Naturvårdsverket att de också kan bidra med en hel del.
- Alla måste hjälpas åt och dra sitt strå till stacken. Även de städer och kommuner och myndigheter som är lite kritiska till det här projektet kan ju med sin skeptisism skapa andra idéer och lösningar, menar Malmberg.

I många länder i Europa har den här bilfria dagen vuxit till en folkrörelse. I länder som Frankrike, Grekland, Spanien och Italien tar man verkligen seriöst på frågan och visar stor entusiasm.
- De har verkligen lyckats med att nå ut med informationen och skapat ett intresse hos medborgarna. Men vi har föregångare här i Sverige också. Till exempel kommer Helsingborg att ha två bilfria dagar. 21:a och 22:a september kommer stadskärnan i staden att stängas av. Men även Göteborg, Eskilstuna och Södertälje ligger långt framme med sitt miljötänkande, berättar Birgitta Malmberg vidare.

Motororganisationen Motormännen har meddelat att de tänker ställa upp på sitt sätt. De kommer anordna ett seminarium med diskussion kring trafikens miljöpåverkan och dylikt. Något som Birgitta Malmberg ser som positivt.
- De är helt på rätt väg. Där har man tagit ett eget initiativ, och gör en sak för miljön på sitt sätt. Jättekul.

Naturvårdsverket fick i uppdrag av regeringen att samordna och bjuda in samtliga av landets kommuner att ställa upp på den bilfria dagen. Pengar söktes från EU-kommissionen och arbetet kunde börja.
Birgitta Malmberg är positiv till de flesta kommunernas inställning även om det finns några som inte alls vill eller anser sig kunna medverka.
- Till exempel Stockholm är skeptiska. Så fort vi kontaktade dem slog dem bakut och ville inte ta till sig vår information. Men det handlar inte om att stänga av hela Stockholms city, men en liten del, till exempel Gamla Stan. Eller så kan Stockholm välja att informera om vad de gör för att förbättra sin kollektivtrafik. Det finns så mycket man kan göra, var och en på sitt sätt. Det behöver inte hängas upp på en enda sak, nämligen bilen. Vi vill inte avskaffa bilen eller bilismen. Bara få folk till eftertanke. Och det måste flertalet hålla med om att det är skönt med avgasfri luft i innerstan, eller hur, avslutar Malmberg.

Martin Dyberg

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094