Ny lag om avgasrening
Nu föreslår regeringen en ny lag angående avgasrening. Miljöklassystemet för bilar ändras och blir enklare att förstå för bilköparna. Det blir även enklare att uppdatera miljöklassystemet med kommande skärpta krav.
De ändringar som nu görs beror på att den svenska bilavgaslagstiftningen behöver anpassas till EU:s lagstiftning.
Det nuvarande miljöklassystemet med tre klasser ersätts av miljöklasser vars beteckningar utgår från det år som avgaskraven införs inom EU. De nya beteckningarna ska underlätta för konsumenterna att förstå vilka bilar som har de lägsta miljöutsläppen.
Dagens obligatoriska avgaskrav är nya miljöklass 2000. Nästa kravnivå som också blir obligatorisk, är miljöklass 2005. Mellan dessa två kravsteg halveras utsläppen av luftföroreningar som har påverkan på miljön och hälsan.
- EU har i större utsträckning tagit över de svenska tankarna om hur lagstiftningen för avgaser ska se ut. Till exempel gäller nu tillverkaransvaret i en europeisk form och inte bara i Sverige, kommenterar miljöminister Kjell Larsson.
Den nya lagen innebär också att det blir lättare att dela in främst tunga lastbilar och bussar i miljöklasser. Idag finns bara en miljöklass. Det blir också möjligt att efter hand införa skattestimulansr för bil.ar i de lättare klasserna.
Dagens obligatoriska krav för tunga lastbilar och bussar är nya miljöklassen 2000. Till den tillkommer tre nya strängare kravnivåer:
* Miljöklass 2005 som blir obligatorisk med början 1 oktober 2005.
* Miljöklass 2008 som blir obligatorisk med början 1 oktober 2008.
* Miljöklass EEV som är avsedd för fordon med särskilt låga utsläpp. Kraven är anpassade till alternativbränslefordon.
I propositionen aviseras också att regeringen tänker ge naturvårdsverket i uppdrag att se över miljöklassningen av bensin och diesel. Kriterierna för miljöklassningen ska vara utformade så att de inte missgynnar utvecklingen av alternativa eller mer miljöanpassade drivmedel. Lagen föreslås träda i kraft 1 januari 2002.
Mer information: www.regeringen.se