23948sdkhjf

Gasdrivna fordon – allt vanligare

I samband med att Miljöteknikmässan i Göteborg pågick, listade Gröna Bilister – föreningen för miljömedvetna bilister de bästa miljöbilarna år 2001. Volkswagen Lupo, Opel Corsa – småbilsklassen, Think – elbil, Hyundai Elantra – stora mellanklassen, Volkswagen Golf – lilla mellanklassen, Ford Focus – etanoldrift, Volvo V70 – storbilsklassen och Audi A6 – i storbilsklassen är de bilar som fått utnämningen Miljöbästa bilar 2001.
FordonsGas väst AB, ett göteborgsbaserat företag som bygger gastankställen, ser positivt på framtiden för gasdrivna fordon.
På Miljöteknikmässan i Göteborg fanns ett par bilar uppställda för beskådning. Bland annat Volvo V70 Bi-Fuel. Den har en femcylindrig 2,4 liters Bi-Fuel motor som finns i två varianter; en metandriven (naturgas eller biogas) och en motorgasdriven (LPG). Båda varianterna har bensin som reservbränsle.
LPG är dock inget som FordonsGas rekommenderar. LPG har inte samma miljömässiga fördelar som naturgas/biogas och ger heller inte de synergieffekter och möjligheter till förnyelsebart fordonsbränsle som naturgas/biogas ger. Koldioxidutsläppen är dessutom högre.
- Därför hoppas vi att LPG inte blir aktuellt som fordonsbränsle i Sverige. LPG är en restprodukt från raffinaderier och består av propan och butan. Jämfört med CNG, Compressed Natural Gas, som är ren naturgas och består av metan, är visserligen ett fossilt bränsle, men släpper ut 20-25 procent mindre CO2 än vad bensin gör, säger Gunnar Ingelman på Fordons Gas. Han fortsätter:
- Biogas däremot är nästintill koldioxidneutralt. I Göteborg har vi integrerat biogasen i naturgasnätet enligt den så kallade grön-gas principen. På så sätt utnyttjar man naturgasnätet för distribution av biogas och därmed skapas ekonomiska förutsättningar för biogas att bli ett även kommersiellt sett ett hållbart bränsle.

Eftersom koldioxidutsläppen länge varit ett problem har bilbranschen gjort sitt för att komma tillrätta med dilemmat. Om man använder naturgas som bränsle istället för bensin ger det 25-30 procent lägre påverkan på växthuseffekten. Utsläppen av andra reglerade ämnen är också avsevärt lägre.
22 gastankställen finns över hela landet. Tankställena för gas är dock huvudsakligen förlagda till storstadsregionerna, men kommer under den närmaste framtiden (29 planerade) att sprida sig runt om i landet.
- Utvecklingen mot fler gasdrivna fordon har gått trögt fram till idag, säger Gunnar Ingelman, marknadschef på FordonsGas. Men nu börjar det komma alltfler modeller och märken. Bland annat Volvos tre modeller S80, V70 och S60 som är genuina gasbilar, men också Opel Zafira, Fiat Multipla och Golf Variant är långt framme i utvecklingen av gasdrivna miljöfordon, berättar Ingelman. Bland transportfordon finns också ett varierat utbud av gasfordon.

I Göteborg har man kommit långt med miljöfordon. I regionen finns idag 800 gasfordon och man beräknar att det i slutet av nästa år ska finnas 2500 stycken. I hela landet finns idag runt 1600 gasfordon.
- Tidigare såg inte bilbranschen kommersiella möjligheter i att bygga gasfordon eftersom efterfrågan var låg och infrastrukturen av gastankställen inte var tillräckligt utbyggd, förklarar Gunnar Ingelman. Men av både ekonomiska och miljömässiga skäl finns idag, både från politiker- och bilbranschhåll en större insikt och intresse av att miljöanpassa fordon och transporter. Exempelvis garanterar FordonsGas sina kunder ett gaspris som under stiger gällande bensinpris med minst 30 procent under tre år. Man har också skapat en del starka incitament för att man som privatperson ska skaffa sig en gasdriven eller bi-fuel (både gas- och bensindriven) bil.
- I budgetpropositionen finns förslag på att förmånsvärdet för miljöbilar skall sänkas med 40 procent. Dessutom erbjuder man både i Göteborg, Mölndal, Linköping, Kristianstad och Trollhättan gratis parkering för miljöbilar.
Priset på en gasbil är något högre än för en konventionell bensinbil men det är inget som oroar Gunnar Ingelman och övriga på FordonsGas:
- Vi vet att även om gasbilen kostar något mer vid köptillfället blir det ett billigare ägande med miljöbil. Dessutom tillkommer en massa fördelar, både för en själv som person, för företaget och inte minst för miljön. avslutar Ingelman.
Martin Dyberg

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062