23948sdkhjf

Miljöanpassad bilskrotning

Nu kommer det bli hårdare miljöregler för bilskrotarna. De nya reglerna införs i april 2002. Tät golvyta krävs, alla miljöfarliga komponenter måste tas bort ur bilarna innan återvinning kan startas. Detta är bara något av innehålet i de nya förskrifterna som Naturvårdsverket beslutat kring.
De ämnen som bland annat ska demonteras är oljor, vätskor, köldmedier, batterier, krockkuddar samt kvicksilverkomponenter. Däck, glasrutor och metalldelar ska återvinas var för sig. I och med föreskrifterna blir alla bilskrotare att arbeta på ett miljöanpassat sätt. Bland annat ska marken där obehandlade bilar förvaras ha tät ytbeläggning och vattenrening.
reglerna blir lika för hela EU.
- För några av bilskrotarna blir det ett vägval mellan att investera i den nya utrustning som behövs för att kunna skrota miljöanpassat eller att lägga ner verksamheten. Branschorganisationerna Sveriges Bilskrotares Riksförbund och BIL Sweden välkomnar reglernas införande så fort som möjligt, berättar Erik Westin, projektledare på NV.
Från 1 juli i fjol kom en höjning av skrotpremien.
- Premien är numera 700 kronor för bilar högst sju år gamla, 1200 för bilar som är 8-16 år gamla, samt 1700 för bilar äldre än 16 år, förklarar Westin.
tack vare höjningen av premien har bilskrotningen ökat från 53 000 första halvåret 2001 till cirka 155 000 bara under det tredje kvartalet, lika mycket som under hela år 2000.
- Det blir en viktig uppgift för NV och branschorganisationerna att upplysa om de nya reglerna samt att kontrollera att bilskrotarna följer reglerna. Om inte reglerna följs blir de av med sin auktorisation, avslutar Erik Westin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094