23948sdkhjf

Bompeng kan drabba miljön

En rad organisationer och företag går till hårt angrepp mot Luftfartsverkets planer på att införa en särskild avgift, så kallad bompeng, för bussar på Arlanda från och med 1 oktober.
Bompengen kommer innebära att 10000 resenärer och anställda varje dag kommer att tvingas byta buss på Arlanda flygplats. Sedan hoppa på Arlanda speciella skyttelbussar för att ta isg de sista 2 kilometrarna till sin terminal. Risken, som buss- och kollektivföretagen, ser är att biltrafiken till Arlanda kommer öka, vilket är negativt för miljön.
- Det finns inget bärande argument för att införa en sådan här avgift. Detta är bara ett sätt att dryga ut kassan hos Lfv, menar Jan-Erik Kjellberg, förbundsdirektör i Bussbranschens Riksförbund.
Enligt branschens egna beräkningar skulle avgiften tvinga de kommuner och landsting som idag ansvarar för kollektivtrafiken till och från Arlanda att skjuta till 13 miljoner kronor.
- Vi som arbetar med att försörja Arlanda med kollektivtrafik vill även i fortsättningen kunna ge våra resenärer en god service ända fram till terminalerna. När flygplatsen inför avgift för busstrafiken kan inte vi göra det, därför kräver vi att Luftfartsverket ändrar sitt beslut om bompeng för bussarna och avstigning för samtliga resenärer vid Tullgränd, säger Helena Leufstadius, vd för Upplands Lokaltrafik.
Mer info: Jan-Erik Kjellberg, 08 - 462 06 50 eller Kjell Bergkvist, vd Flygbussarna Airport Coaches, 070 - 786 37 80.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062