Kommunerna låter pris gå före miljöhänsyn!
Orden är Sveriges Bilskrotares vd Henry Gustafssons.
- Kommunerna har i de allra flesta fall struntat i miljöaspekterna när man valt entreprenör för skrotbilsinsamlingen. Istället har man gått på lägsta pris och jagat hundralappar istället för bästa miljöhantering. En skrämmande inställning, dundrar Gustafsson.
Henry Gustafsson går till skarpt angrepp på den prisfixerade inställning som han menar legat till grund för flertalet val av anbudsgivare i den stora skrotbilskampanjen i Håll Sveriges Rents regi, som nu i höst går in i slutskedet.
När bilskrotskampanjen startade i Skåne 2001 var målen högt satta och kommunerna taladse vitt och brett om hur väsentligt det var att ta hänsyn till miljön. Man ville få bort de 10000-tals skrotbilar i skog och mark.
- Men när det väl kom till kritan och man skulle välja entreprenör, då verkar det som om alla goida miljötankar varit som bortblåsta, säger Gustafsson. Ingen verkar ha ifrågasatt eller kontrollerat om bilskrotaren ifråga överhuvudtaget var lämpad för uppgiften eller om han hade förutsättningar att bedriva en miljöriktigt verksamhet, istället har det bara varit priset som gällt.
Hnery Gustafsson pekar på flera exempel där insamlingarna varit under all kritik, där bilar samlats i stora oljeläckande upplag.
- Enligt de oberoende tidsstudier som billeverantörsföreningen BIL tillsammans med SBR genomfört, kostar en miljöriktig hantering av en skrotbil närmare 1200 kronor. Därför måste man på kommunerna inse att ett anbud på 500-600 kronor per bil ligger klart i underkant av vad en korrekt utförd miljöhantering kostar och följaktligen också ifrågasätta anbudet och - inte minst - kontrollera att insamlingen sker enligt gällande miljökriterier, kommenterar Gustafsson.
Hittills har kampanjen resulterat i att 55000 bilar anmälts. Hälften av dessa är insamlade och åtgärdade idag. Med sex län kvar räknar Håll Sverige Rent med att kampanjen ska uppnå målet 75-80000 bilar.
Mer info: Henry Gustafsson, 0304 - 396 90.