23948sdkhjf

Framtidens miljöchef - vem är det?

Det är slut med den traditionella bilden man har av en miljöchef. Att skicka in tillståndsprövningar och mäta vattenföroreningar. Framtidens miljöchef blir istället en strateg, omvärldsbevakare och inspiratör men framförallt kommunikatör.
- Miljövårdens intellektuella arbete borde starta eftersom alla tunga investeringar redan är gjorda idag, säger Johan Trouvé, miljöchef hos transportföretaget Schenker AG.

Trouvé berättade på ett seminarium i januari, mer om miljöchefens roll i företaget. Johan Trouvé är också ordförande i nätverket Näringslivets miljöchefer och de har låtit göra en enkätundersökning om miljöchefens roll och uppgifter.
- Miljöchefen är lite av en uppfinnare, men oftast har han/hon det motigt. Av dagens miljöchefer är 58 procent män och 42 procent kvinnor, 67 procent av dem har någon form av akademisk examen och har arbetat med miljöfrågor i mer än 5 år. Men bara 25 procent av alla miljöchefer ingår i företagens ledningsgrupper, dock känner 55 procent av miljöcheferna stöd från ledningen. 56 procent av miljöcheferna anser sig ha tillräckligt med ekonomiska resurser för sitt arbete.
På 1970 och 80-talet var miljöchefens roll mer operativ, det var mer fråga om punktutsläpp, tillståndsansökningar och kontroller. 1990-talets miljöchef var taktisk, sysslade mycket med utbildning, införde miljöledningssystem och skapade verktyg för ett bra miljöarbete. Miljöchefens roll på 2000-talet är mer strategisk och han/hon arbetar mer med att förknippa företagets varumärke med ett gott miljöarbete.
- Jag tror att utvecklingen går mot att miljöcheferna blir allt mer generalister istället för specialister, anser Trouvé. Det kommer vara allt viktigare med helikopterperspektiv. Att miljöchefen har helhetssynen och är lite av problemlösaren och kommunikatören.

Johan Trouvé tror också att det är viktigt att miljöchefen sitter med i företagets ledningsgrupp.
- Det är där han/hon kan påverka, argumentera och informera ledningen vad företaget bör göra i sitt miljöarbete. Ledningen måste bättre ta tillvara miljöchefens kunskap, anser han.
Magnus Enell koncernchef Hållbar Utveckling på företaget ITT Flygt, redogjorde för sina positiva och negativa erfarenheter om att arbeta som miljöchef.
- Miljöchefens roll håller helt klart på att ändras. Varför? Jo tidigare hade vi för mycket fokus på miljö, miljöchefen sitter inte heller med i företagets ledning och får svårt att nå ut med sitt budskap. Idag är miljö del av något mycket större, miljön är en viktig del i marknadsföring och kommunikation.
Han menade att begreppet hållbar utveckling är ingen fastställd destination eller ett slutgiltigt mål – utan en resa.
- Hållbar utveckling måste integreras i företagets arbete. Alla måste få känna sig delaktiga. Det innebär också att värna sitt varumärke.
Enell pekade på att man inte ska krångla till det i sitt arbete som miljöchef.
- Uppfinn inga egna modeller, att arbeta med hållbar utveckling är som att lägga pussel, alla bitar kan inte passa direkt. För att lyckas engagera sina medarbetare krävs det att argumenten måste vara lättförståeliga, marknadskopplade, målrelaterade, resursbeskrivande, ansvars- och befogenhetsskrivande, ekonomirelaterade, nyttorelaterat, dessutom måste man upprepa, upprepa och åter upprepa sitt budskap, menar han.
Många är de positiva erfarenheterna som ITT Flygts miljöchef lärt sig under åren.
Man får en intresserad och nöjd personal, färre olycksfall i arbetet, mer samarbete mellan de olika avdelningarna, man blir en attraktiv arbetsgivare, produktiviteten går upp, det blir en form av gratis marknadsföring (företaget syns och hörs – ”det goda exemplet), minskade utgifter (energi, avfall, vatten, kemikalier, råvaror etcetera).

Negativa erfarenheter som Magnus Enell stött på i sitt arbete som miljöchef, är bland andra:
Det finns inga etablerade modeller att använda, svårt att förklara och förstå, ett nytt sätt att tänka, ”gubbar 40+” vill och kan inte, konkurrens mellan kort och långsiktighet, dessutom är hållbar utveckling så mycket större än bara ett företag.

Martin Dyberg

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093