23948sdkhjf

Kartongförpackningen som förebygger matsvinn

Nu kommer en kartongförpackning för fil och yoghurt med en ny smart funktion, en separerbar topp, vilket gör den lättare att källsortera och även kan bidra till att förebygga matsvinn. Förpackningen är ett resultat av samarbete mellan Arla Foods och Tetra Pak och kommer att finnas i butik med start i februari.

De flesta känner till att det kan vara svårt att få ut det sista ur ketchupflaskan eller det sista ur fil- och yoghurtförpackningarna och i Sverige slängs varje år cirka 30 kilo (1) fullt ätbar mat per person.

Nu lanserar Arla en ny fil- och yoghurtförpackning med separerbar topp som kan hjälpa konsumenten att både förebygga matsvinnet och få en enklare källsortering.

– Idag slängs stora mängder mat i onödan. Därför är det fantastiskt att vi nu kan lansera en förbättrad förpackning där den separerbara toppen kan göra så att man får ut mer innehåll. Dessutom blir det enklare att separera plast och kartong i återvinningen och innovationen går därför helt i linje med Arlas miljöstrategi, säger Ann Bergman, Senior Brand Manager på Arla Food Sverige.

Den nya förpackningen är utformad så att man genom att trycka in tummen vid den markerade perforeringen, försiktigt kan vrida av toppen, och därefter lyfta ut flikarna från botten så att så mycket yoghurt och fil som möjligt kan klämmas ut ur förpackningen. Toppen sorteras sedan med övriga plastförpackningar och resten av förpackningen återvinns med pappersförpackningar. Konsumenten väljer själv om den separerbara funktionen ska användas. Om inte toppen separeras fungerar förpackningen på samma sätt som en förpackning med skruvkork utan separerbar topp.

I ett konsumenttest svarade en klar majoritet att de var positiva till den nya förpackningen.

– Vår konsumenttest (2) visar att över 80 procent tycker att det är bra med en separerbar funktion, 88 procent upplever att de fick ut mer yoghurt än när det gjorde på sitt vanliga sätt och 77 procent sa att de skulle återvinna mer, säger Ingrid Collin Hermansson, Manager Marketing and Product Management, Tetra Pak Sverige AB.

– En så kallad ”food saving study” (3) som undersökningsföretaget Norm har gjort för oss visar att matsvinnet reducerades med hälften när den nya förpackningen med separerbar topp användes. Exakt hur mycket mer yoghurt och fil varje enskild konsument kommer få ut ur förpackningen, beror på faktorer som vana, hantering av förpackningen, tjocklek på produkten samt vilja att lära sig ett nytt beteende, säger Ingrid Collin Hermansson.

Förpackningsbytet ger ingen prisförändring. Yoggi, Arla Wellness yoghurt och fil samt Arlas laktosfria fil- och yoghurtsortiment blir de första produkterna med den nya förpackningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063