23948sdkhjf

Kampanj för att återvinna plastförpackningar

De svenska hushållen är mycket duktiga på att källsortera sina förpackningar och tidningar och i nästan alla fall uppfyller vi regeringens högt uppsatta återvinningsmål. Ett undantag är plastförpackningarna, som hushållen inte källsorterar i tillräcklig omfattning. För att råda bot på detta startar nu Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI en landsomfattande reklam- och informationskampanj för att öka insamlingen av plastförpackningar.

Foto: FTI.

FTI inleder sin landsomfattande kampanj under vecka 6 med annonser i dagspress. I mars kompletteras kampanjen med aktiviteter i sociala medier, liksom radioreklam. Allt material i kampanjen är nyproducerat i samarbete med Brandreality. En andra kampanjperiod kommer att inledas i september 2013.

Tanken med kampanjen är att påvisa vad som är plastförpackningar, och motivera de svenska hushållen till ökad insamling och återvinning, samt att få svenskarna att förstå att de gör en viktig miljöinsats genom att även återvinna plastförpackningarna. För varje kilo plastförpackning vi återvinner sparar vi ett kilo olja samt minskar koldioxidutsläppen med två kilo!

- Över 90 procent av hushållen i Sverige källsorterar ett eller flera förpackningsslag, berättar Annica Dahlberg, informationschef på FTI. Med kampanjen vill vi motivera hushållen att även ta med sig plastförpackningarna när de går till återvinningen. Om vi lyckas med det har vi tillsammans gjort en stor insats för en förbättrad miljö.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062