Återvinningskampanj för uttjänta stekpannor
Hackman, från den finska koncernen Fiskars, vill med en kampanj återvinna konsumenternas gamla stekpannor och kastruller. För detta samarbetar de över hela Sverige med återvinningsföretaget Stena Recycling.
För andra året i rad hjälper Stena Recycling Hackman med en återvinningskampanj. Kampanjen har synts i stora butikskedjor runtom i landet. Under totalt sex veckor har konsumenter lämnat in sina stekpannor och kastruller och i gengäld fått rabatt på nya.
– Detta är ett enkelt sätt för den vanliga konsumenten att kunna bidra till kretsloppet. Vi är glada över att möjliggöra detta med våra tjänster och vår kompetens, säger Catarina Viktorsson, Key Account Manager på Stena Recycling AB.
Redan idag är 70 procent av metallen i Hackmans stekpannor återvunnet material.
– Vi vill gärna öka andelen återvunnet material och som ett led i vårt miljöarbete samarbetar vi med Stena Recycling, säger Martina Hansson, PR-ansvarig på Fiskars Sverige AB.
Stena Recycling återvinner över en miljon ton järn och metall årligen. Metaller framställda av ny malm är energikrävande och bidrar till koldioxidutsläpp.
– Som exempel sparar 40 återvunna aluminiumburkar över fem kilo koldioxid. Samma mängd som för en 9W lågenergilampa som är tänd i nästan två år, förklarar Catarina Viktorsson.