EU-lag om skrotning av båtar riskerar bli tandlös
Parlamentet har idag röstat om ett lagförslag som ska skärpa villkoren för skrotning av båtar från EU i länder utanför EU. Idag skrotas 90 procent av båtarna på stränder i Sydostasien, främst Bangladesh. Det sker under förhållanden som är vidriga för såväl arbetare som miljö. Baselkonventionen om förbud mot export av miljöfarligt avfall kringgås också systematiskt.
Carl Schlyter, som är parlamentets ansvarige, vill införa hamnavgifter som bygger upp fonder, vilka gör det lönsamt för redarna att skrota sina båtar på ett ansvarfullt sätt.
- Det är oerhört frustrerande att se hur parlamentet med bara sju rösters övervikt fällde de förslag som skulle gjort säker återvinning konkurrenskraftig, säger Carl Schlyter.
Förslaget om hamnavgifter antogs med stor majoritet i Miljöutskottet i mars (60 röster mot 2), men inför omröstningen i plenum har en massiv lobbyverksamhet från hamn- och rederibranschen fått vissa politiker att svänga.
- Det har bedrivits skrämselpropaganda och det är beklagligt att parlamentariker låtit sig luras. Priset betalas av arbetarna som riskerar livet och miljön som föröds i främst Bangladesh, säger Carl Schlyter. Nu riskerar lagen om skärpta villkor för skrotning att bli tandlös.
Ärendet går nu tillbaka till EU-kommissionen som uppmanas att komma med ett nytt förslag 2015.
- Tyvärr kommer det försent, eftersom det väntas en boom i skrotningsverksamheten på grund av nya regler för ballasttankar 2015, kommenterar Carl Schlyter.
- Det positiva som vi ändå fick igenom är att det ställs högre miljö- och arbetarskyddskrav på varven som skrotar båtar och att man kräver bättre kontroll av vilka giftiga ämnen som fartygen innehåller.