AllFa-priset till Södertälje
Årets vinnare av Sakab AllFa-priset är Södertälje kommun och Telge Återvinning. Priset delades ut i dag, den 29 maj, vid Avfall Sveriges årsmöte. Genom att utbilda och erbjuda god insamlingsservice vid bostäderna, vann Södertälje kommun och Telge Återvinning förstapriset på 100 000 kronor samt en plockanalys.
Sakab AllFa-priset delas årligen ut till den kommun som presenterar den bästa idén för hanteringen av hushållens farliga avfall och därmed bidrar till det nationella miljökvalitetsmålet ”Giftfri miljö”. Bakom Sakab AllFa-priset står miljöföretaget Sakab i samarbete med Avfall Sverige.
Södertälje kommun har med hjälp av Telge Återvinning arbetat med att nå en bred målgrupp med information och kunskap om farligt avfall. Genom att erbjuda utbildning och möjlighet till nära sortering vid bostäderna, har man nått en hög insamlingsgrad och ökat kunnandet hos medborgarna.
– Det känns fantastisk roligt att vinna Sakab AllFa-priset! Detta är ett kvitto på vårt och Södertäljebornas proaktiva arbete för miljön. Vår utgångspunkt har varit att det ska vara enkelt för kunden att samla in och framför allt att det ska ske så nära källan som möjligt, berättar Christoffer Sjöberg, affärsområdeschef på Telge Återvinning.
Satsningen är ett strategiskt beslut som funnits hos kommunen och bolaget under en längre tid. År 2001 var man bland de första kommunerna i Sverige med att använda den gröna påsen för insamling av matavfall som omvandlas till biogas.
– Södertälje kommun och Telge Återvinning har förstått att all god sortering börjar i hemmet. Genom enkel, nära och tillgänglig insamling har man ökat mängden farligt avfall som samlas in från hushållen, säger Göran Eriksson, vd på Sakab.
Att arbeta proaktivt för miljön är en viktig fråga för Södertälje kommun och Telge Återvinning. Man satsar på att förklara nyttan med insamlingen för medborgarna och vad som händer med avfallet efter insamlingen. Med hjälp av Sakab AllFa-priset kan man i framtiden utveckla miljöarbetet.
– Vi kommer att fortsätta med vårt grundkoncept om att göra det så enkelt som möjligt för kunden. Vinstpengarna öppnar upp för nya möjliga projekt, som exempelvis att satsa på kommunikation riktad mot förskolor och skolklasser. Det är proaktivt och långsiktigt rätt väg för att förändra, avslutar Christoffer Sjöberg.