Svanen fortsätter rädda världen
Idag är det 25 år sedan Svanen grundades av Nordiska ministerrådet och det officiella nordiska miljömärket hyllas av de nordiska ministrarna.
2015 satsar Svanen i Sverige på en stor kampanj genom ett samarbete med företag som säljer Svanenmärkta produkter.
– Med kampanjen vill vi givetvis få ännu fler att välja Svanenmärkt och vill också få upp miljöfrågan högst på agendan. Fler ska göra hållbara val såväl hemma som på jobbet oavsett om du är städare eller företagsledare. Miljöfrågan ska prägla investeringar, skatter och lagar samt vår dagliga konsumtion, säger Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige, som ansvarar för Svanen och EU Ecolabel.
– Miljömärkning behövs mer än någonsin då vår konsumtion ökar. Vi lever i ett slit- och slängsamhälle, där prylarna blir allt fler per hushåll och har kortare livslängd. Om vi får fler att välja miljömärkta produkter och använda dem rätt så kan svenska konsumenter bidra till att nå nationella som globala miljö- och klimatmål, säger Ragnar Unge.
Svanen ställer tuffa krav, som ständigt höjs, på miljö, hälsa- och funktion. Som ett av världens mest kända Typ 1- miljömärken står Svanen för en bredd av krav, som bedömer produkter ur ett livscykelperspektiv.
Kort fakta om Svanen:
96 % av invånarna i Sverige känner igen Svanenmärket.
Svanen finns på över 58 produktgrupper, totalt finns det 18 129 Svanenmärkta produkter i Norden- allt från bakplåtspapper till hus.
1 628 företag har Svanenlicens i Norden.8 av 10 företag rekommenderar andra företag att Svanenmärka sig.