Medel tillskjuts för sanering av miljöfarliga vrak
Havs- och vattenmyndigheten ger nästan 500 000 kronor till ett projekt för sanering av miljöfarliga vrak i Östersjön.
- Målet är att kunna utveckla ett samarbete med länderna kring Östersjön. Det är idag svårt att sanera vrak och ytterst få dykare har kompetensen att klara sådana havsdjup, här är det viktigt att kunna samarbeta över gränser, säger Catarina Hedar, på HaV.
Bakom projektet står företaget Meodoc, Swedish Maritime EOD & Environmental Consultant och HaV:s bidrag utgör en del av finansieringen. Totalt väntas projektet kosta 107 196 Euro, det vill säga cirka en halv miljon kronor. Satsningen ingår i BSR Innovation Express, ett gemensamt initiativ av myndigheter och ministerier runt Östersjön för att främja samarbeten av små och medelstora företag genom klusterinitiativ och företagsnätverk.
- HaV, Tillväxtverket och Vinnova, utlyste i höstas totalt cirka 5,5 miljoner kronor till projekt som främjar gränsöverskridande samarbeten inom blå tillväxt i Östersjöområdet, säger Catarina Hedar, utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor. För att få bidrag krävdes en koppling till marin- och vattenrelaterad miljöteknik. Totalt ansökte ett 80-tal projekt om pengar. Dykstudien är ett av två projekt som rör HaV:s frågor som vi sagt ja till.
- En del i det här projektet handlar om att identifiera vilka företag i länder runt Östersjön som är lämpade att utföra sanering av vrak på sådana djup, säger Hedar.
2014 undersökte Sjöfartsverket, HaV och Kustbevakningen om det går att identifiera några effekter på havsmiljön kring dessa vrak. Det resulterade i rapporten "Miljörisker sjunkna vrak - undersökningsmetoder och miljöaspekter" från Sjöfartsverket. Den pekar bland annat på behovet av att förtydliga ansvaret för hantering av de miljöfarliga vrak som ligger längs Sveriges kuster.