23948sdkhjf

Elektrisk asfalt ska ladda elbilarna i framtiden

De båda KTH-forskarna Nicole Kringos och Feng Chen studerar vad som händer när man fyller gator och vägar med ström. I deras projekt, eRoad, kan elektriska vägar vara en realitet inom 5-6 år.
Dagens elbilar kan köra cirka 17 mil innan de behöver laddas, en begränsning vilket kan utgöra ett hinder för elbilarnas framfart. KTH-forskarna Nicole Kringos och Feng Chen vill förändra detta och arbetar därför med att lösa de frågor som finns runt hur själva asfalten skulle kunna elektrifieras, så att elbilar kommer att kunna laddas trådlöst samtidigt som de körs.

– Vår forskning handlar inte om elektriska vägar i form av räls eller spår i vägbanan, utan allt är inbäddat i asfalten, berättar Nicole Kringos, universitetslektor och vetenskaplig ledare för kompetensforskningscentret Road2Science på KTH.

En faktor för att möjliggöra detta är att asfaltens hållbarhet måste förbättras jämfört med idag för att förebygga skador som kan göra att vatten sipprar ner till den elektroniska utrustningen.

Idén bygger på att laddningen ska ske trådlöst via magnetfält, så kallad induktion. För att detta ska fungera måste asfalten innehålla induktansspolar, ferritkärnor och informations- och kommunikationsteknik.

Enligt de båda forskarna fungerar det alldeles utmärkt i labbet. Nu gäller det att få till det i verkligheten också, och detta skulle mycket väl kunna vara verklighet redan om 5-6 år.

Forskarna ingår i det stora europeiska forskningsprojektet FABRIC som gör många olika tester ute på de europiska vägarna. Forskningsprojektet rör alla delar av framtidens vägar som ska passa för elektriska fordon. Det handlar om ett övergripande systemtänk där både bilar och vägar ska fungerar tillsammans rent tekniskt men där också underhåll och byggande klaffar. /KTH

KTH-forskarna Nicole Kringos och Feng Chen jobbar med elektrisk asfalt. Foto: Peter Larsson
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073