23948sdkhjf

Ratade frukter allt mer accepterade

Frukter och grönsaker som på grund av sitt utseende aldrig når butikshyllorna går till biogas, kompost eller djurfoder. Eller så plöjs de ner på åkern eller läggs på soptipp. Detta trots utmärkt smak och kvalitet.
- En stickprovsundersökning som KfS (Konsumentföreningen Stockholm) genomförde i maj, visar att alla tillfrågade personer (345 stycken) kunde tänka sig att köpa frukt och grönsaker med udda form och färg om de fanns i butiken. Ungefär hälften av dessa kan tänka sig att betala fullt pris, övriga vill ha rabatt i någon form, berättar Louise Ungerth, chef för Konsument & Miljö på KfS.

De ratade varorna är ett globalt problem som hanteras på olika sätt i olika länder. Flera internationella livsmedelskedjor har nu börjat sälja frukt och grönt som inte är perfekta, till rabatterat pris. Det sker antingen genom enstaka kampanjer eller som en del av av det ordinarie sortimentet. Koncepten kallas bland annat för "ugly fruits" och "the odd bunch", men motsvarande initiativ saknas i Sverige.

- Det är hög tid att testa fula frukter också i Sverige. Vår undersökning ger en hint om att gemene man förstår hur tokigt det är att rata grönsaker bara för att de har annorlunda färg eller form, säger Ungerth. Coop har just meddelat att de kommer att införa ugly fruits i några butiker i höst, men mer behöver göras. Vi uppmanar alla aktörer att samarbeta så att slöseriet minskar, tillägger Ungerth.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078