Sysav in i modebranschen
Det sydskånska avfallsbolaget Sysav, driver opinion för att minska mängden avfall, och nu ger man sig in i modebranschen för att nå ut med sitt budskap via en helt ny målgrupp - modebloggarna.
Några av de som antagit utmaningen Four Fit Challenge är Sverige största modebloggare Sandra Beijer på sandrabeijer.se, samt två av Sveriges största inrednings- och livsstilsbloggare Tant Johanna och Trendenser.
- Vi måste testa nya vägar för att nå ut. Four Fit Challenge handlar om att hjälpa, inspirera och engagera snarare än att använda pekpinnar. Som avfallshanterare har vi aldrig tidigare samarbetat med mode- och livstilsbloggare eller gett modetips men vi hoppas att det ska vara vägen för att minska textilavfallet, säger Gunilla Carlsson, kommunikationschef på Sysav.
Fyra plagg i en vecka handlar om att väcka tankar kring modekonsumtionsvanor och skapa medvetenhet om vad billiga plagg egentligen kostar för miljön och människorna som jobbar inom textilindustrin. Exempelvis kan det gå åt så mycket som 29 000 liter vatten för att ta fram ett enda kilo bomull. Ett annat exempel är att det krävs cirka 1 kilo kemikalier för att få fram ett kilo textil.
Vem som helst kan deltaga i Four Fit Challenge och sprida den i sina sociala medier.
Mer info kan hittas på www.fourfitchallenge.se