Stålslagg ger vägar längre livslängd
NCC och Ovako har tecknat ett tioårigt kontrakt där en biprodukt från Ovakos stålproduktion i Smedjebacken, Ludvika, kommer att skapa bättre vägar. När NCC återanvänder stålslaggen som ballast i asfalten blir vägbanorna både hållbarare och får upp till dubbelt så lång livslängd.
– Vi har under lång tid arbetat för att hitta användningsområden där våra restprodukter skapar mervärde. Det är därför glädjande att NCC Roads ser vår stålslagg som en viktig komponent i bygget av hållbara vägar, säger Torbjörn Sörhuus, kvalitets- och miljöchef på Ovako Bar SmeBox.
– Med stålslagget kan vi erbjuda vägar där asfalten håller mycket längre och blir märkbart tystare och stabilare. Det minskar vår påverkan på miljön markant. Vi har redan testat asfalt med stålslagg i rondeller i bland annat Borlänge. De asfalterades för tio år sedan och fortfarande finns inget behov av omläggning, säger Robert Lindgren, region manager, NCC Roads.
Slaggasfalten är överlägsen vanlig asfalt där den utsätts för mycket hög belastning och däcksvridning. Till exempel i rondeller, på industriytor och vägar med hög trafikbelastning. Dessutom bidrar slaggasfalten till en lägre bullernivå. Ytterligare en positiv effekt är den kraftiga minskningen av hälsovådliga små partiklar, så kallade PM10-partiklar.
Att NCC använder stålslagg bidrar till minskad utvinning av sten i bergtäkter, minskad brytning och krossning av nytt stenmaterial och minskade utsläpp. Det innebär även färre störningar för trafikanter, liksom lägre kostnader.
Avtalet träder i kraft 1 oktober och löper över tio år. NCC Roads köper de första tre åren Ovakos årliga produktion av stålslagg (cirka 50 000 ton/år) i Smedjebacken, Ludvika. De resterande sju åren köper NCC cirka 85 000 ton per år. Det inkluderar även slagg som idag ligger på lager vid Ovakos tillverkning i Smedjebacken.
Stålslagg, är en biprodukt som uppkommer vid framställning av stål. Vid Ovakos produktion i Smedjebacken tillverkas specialstålprodukter till bland annat fordonsindustrin, jordbruksindustrin, järnvägar och vindkraftverk. Slaggen krossas på plats och transporteras vidare med tåg för att inte öka koldioxidutsläppen.