23948sdkhjf

Trassel blir till ny fiber för modebranschen

Gamla slitna bomullskläder kan omvandlas till nya fibrer för textilindustrin med hjälp av en cellulosaupplösande teknik som utvecklats av finska VTT.
Technical Research Centre of Finland, VTT, har tillsammans med en grupp finländska organisationer inlett ett projekt, The Circular Economy of Textiles, där den nya produktionstekniken ska prövas i praktiken på alla stadier i värdekedjan under 2015 och 2016.

Projektet med cellulosa våtspinning påbörjades i VTT:s nya anläggning i Finland i oktober. Den första klädkollektion gjord av de nya returfibrerna kommer att lanseras i slutet av 2016.

Framstegen inom återvinningsteknik är en utmaning både för konsumenter och företag: Organiskt avfall i form av kläder kommer om projektet visar sig bli framgångsrikt, från och med 2016 inte längre att läggas på deponi.

Projektet The Circular Economy of Textiles är ett pilotprojekt som syftar till att skapa ett closed-loop ekosystem i linje med principerna för cirkulär ekonomi, och ska ligga till grund för ett nytt sätt att använda industriellt textilavfall som inte kan återanvändas.

Det gemensamma målet för de organisationer som ingår i projektet (TEKI, VTT och Ethica) är att främja återvinning av textilier samtidigt höja värdet på denna verksamhet eller skapa nya affärer.

Bomull som inte lämpar sig för återanvändning kan lösas upp för att skapa cellulosalösningar, som sedan kan omvandlas till ny fiber. Cellulosafiber kan produceras med samma teknik och utrustning som använda för att göra viskosfiber. Den nya produktionstekniken är avsevärt mer miljövänlig än den teknik som idag används för viskos, eftersom ingen koldisulfid behövs i upplösningsprocessen. Jämfört med jungfrulig bomull, minskar den nya tekniken också utsläppen av vatten med mer än 70 procent och koldioxidutsläppen med 40-50 procent.

Klädkollektionen kommer att designas och produceras av klädkedjan Seppälä i slutet av 2016. Seppälä kommer också att engagera sina kunder i projektet genom att köra en begagnad klädkollektion kampanj i sina butiker under våren 2016. /VTT
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125