Ett steg närmare ett kommersiellt magnesiumbatteri
På grund av sin höga energilagringskapacitet och säkerhetsprofil, anses magnesium vara ett lovande batterimaterial för att driva elfordon.
I teorin kan ett batteri med en magnesiumanod och en svavelkatod lagra fyra gånger så mycket energi som ett kommersiellt litiumjonbatteri, vilket är ungefär samma kapacitet som experimentella batterier som använder rena litium-metallanoder tillsammans med svavel.
Men ännu har de inte nått sitt slutmål. Doron Aurbach, en kemist vid Bar-Ilan universitetet, och som ledde den grupp som gjorde den första uppladdningsbara magnesiumbatteriet säger att Maryland-gruppens batteri kräver en större volym elektrolyt än vad som är typiskt, på grund av behovet av litiumsaltet.
Det idealiska är att ta fram ett batteri som minimerar elektrolyten, eftersom den ger tyngd, tar upp plats men lagrar inte någon energi.
Forskarna vid Maryland universitet fortsätter dock att arbeta på sitt magnesium-batterisystemet.
-Vi vill ändra elektrolyten och uppnå 100 cykler, säger en av forskarna. /Chemical & Engineering News