Livsmedelsjätte i samarbete för minskat matsvinn
Nestlé strävar efter att minska eller till och med eliminera matsvinn i sina fabriker som en del i deras hållbarhetsarbete. Ett sätt är att samarbeta med Matsmart om produkter som har kort bäst-före-datum, och annars skulle behöva slängas. Det berättar de för sina kunder i sociala medier.
Matsmart köper upp stora lager av varor från producenter och grossister, som av olika skäl inte kan säljas i den vanliga handeln, och säljer dem billigt över nätet till kunder över hela Sverige. Det kan vara på grund av kort datum, förpackningsbyte, säsongsvaror och liknande. Sedan starten har Matsmart sålt över 1000 ton varor, varav åtminstone en tredjedel annars skulle ha slängts. Istället har Matsmarts kunder kunnat göra en del riktiga klipp.
– När vi startade för två år sedan var det en dröm att en stor producent som Nestlé skulle gå ut publikt och berätta att de samarbetar med oss som ett led i deras miljöarbete. Nu är vi där. Vårt koncept har tagits emot otroligt väl av både konsumenter och leverantörer. Företag som vill sälja varor via matsmart.se hör av sig hela tiden, vi har nästan svårt att hinna med, säger Karl Andersson.
Sortimentet på matsmart.se förändras dagligen i takt med att vissa varor säljer slut och andra varor kommer in. Just nu finns barnmat, välling, godis, kaffe och te från Nestlé att köpa med 25-50% rabatt.