NSR belönat för bästa avfallsverksamheten
Nordvästra Skåne är bäst i Sverige när det gäller avfall och återvinning. Det stod klart när branschorganisationen Avfall Sverige under tisdagen delade ut priset Årets avfallsverksamhet till NSR under årsmötet i Gävle.
Resultatet är baserat på ett sammanvägt index för miljö- och kundnöjdhet för Sveriges alla kommuner från 2015. Här räknas allt från källsorteringsgrad och matavfallsmängder, till miljöanpassade drivmedel och service på återvinningscentralen in.
NSR:s vd Kim Olsson tog emot priset under förmiddagen.
- Det känns fantastiskt roligt! NSR:s medarbetare och samarbetspartners gör runt 3 miljoner serviceuppdrag ute hos kund varje år. Utöver det har vi nära 1 miljon besökare på återvinningscentralerna. Det är ett enormt kretslopp och det är tack vare samspelet med alla nordvästskåningar som gör att vår region är bäst i Sverige. Nu nöjer vi oss inte här utan vill fortsätta att utveckla miljöarbetet genom digitalisering samt genom att minska det onödiga avfallet tillsammans med kommunerna, säger Kim Olsson, VD på NSR.
Bra källsortering i jämförelse med övriga landet är en av anledningarna till att regionen sticker ut.
- Insamlingssystem med fyrfackskärl för villahushåll är en av anledningarna till att vi sticker ut i Sverige. Med en egen återvinningsstation hemma vid tomten är det enkelt för invånarna att källsortera vilket ger en hög återvinningsgrad. Det är därmed inte bara NSR:s pris, det är en utmärkelse till alla som källsorterar i miljörum och kvarter runtom i regionen. En annan anledning är att NSR varit tidiga med att byta ut fossila bränslen för transporter, vilket också gjort skillnad i bedömningen, säger Cecilia Holmblad, chef på avdelningen för Kommun & Hushåll på NSR.
Men utmärkelsen "Årets avfallsverksamhet" innebär inte att NSR är i mål, resan har bara börjat. Just nu pågår ett stort förändringsarbete för att effektivisera kommunernas avfallshantering, främja avfallsförebyggande och utveckla NSR:s industriparkskoncept. Det har därmed varit ett intensivt år för NSR och utmaningar på vägen har påverkat kundernas avfallsinsamling under våren.
- När dessa stora förändringar är genomförda är vi rustade för att leverera en ännu bättre miljötjänst till våra kunder, säger Cecilia Holmblad.