23948sdkhjf

Utforskar framtidens fordonsåtervinning

Befintliga och morgondagens bilar blir allt mer komplexa innehållandes mer elektronik och nya lättviktsmaterial. Många av dessa material förekommer i förhållandevis små mängder, och har en hög miljöpåverkan samt är strategiskt viktiga. Vilket ställer svensk fordonsåtervinning inför stora utmaningar.
- En ensam firma kanske inte har råd att göra stora investeringar för en mer avancerad materialåtervinning. Vi kommer troligtvis behöva se mer samarbeten inom såväl återvinningsindustrin som mellan fordonstillverkarna och återvinningsföretagen, säger projektledare Carl Jensen på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Genom att nya fordon och återvinningssystem utvecklas parallellt och i tillräckligt snabb takt kan ekonomiska och juridiska risker minimeras samtidigt som möjligheten till innovation och fortsatt industriell förnyelse i Sverige och Europa tas tillvara. Men för att det ska ske behövs såväl nya industriella initiativ och samarbeten samt klokt utformade politiska styrmedel.

- Snittåldern för ett uttjänt fordon är 19 år. Det skapar ett tidsmässigt utrymme för anpassning av återvinningsindustrin. Men för att veta hur anpassningen ska se måste vi ta reda på vad vi har att vänta oss, säger Jensen.

Projektet Explore har därför som mål att stärka den svenska fordonsåtervinningens roll i en mer cirkulär ekonomi och skapa nära samarbeten mellan tillverkande och återvinnande företag. Mot denna bakgrund, kommer projektet bland annat:

* Analysera förändringen i den framtida fordonsflottans materialinnehåll och den anpassning av återvinningssystemet som krävs.

* Kartlägga tekniska lösningar för demontering, sortering och återvinning av framtida fordon.

* Identifiera politiska och industriella åtgärder som kan stödja utvecklingen av svensk fordonsåtervinning.

Samarbetet mellan industriella aktörer från fordons- och återvinningsindustrin, forskningsinstitutioner med starka tvärvetenskapliga erfarenheter samt nödvändig teknik- och systemkompetens ger goda förutsättningar för intressanta forskningsresultat och stärkt konkurrenskraft för de svenska fordons- och återvinningsindustrierna.

Följande partners medverkar i projektet:

AB Volvo, Volvo Personvagnar, Stena Recycling, Walters Bildelar, Eklunds bildelslager, Sveriges Bilåtervinnares riksförbund (SBR), Bilretur, IVL Svenska Miljöinstitutet, Chalmers Produkt och Produktionsutveckling, Chalmers Industriteknik och Chalmers Miljösystemanalys.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062