Pant på saftflaskor en stor miljövinst
I drygt 30 år har vi i Sverige vant oss vid att panta våra burkar och senare även PET-flaskor för läsk, öl och vatten. Vårt svenska pantmärke har blivit en stark symbol för återvinning och hållbarhet och vi pantar mer och mer för varje år. För ett år sedan öppnade Returpack pantsystemet för frivillig anslutning av saftprodukter. Alla större aktörer inom saftsegmentet har valt att ansluta sina produkter under året och pantningen av saftflaskor ökar för varje månad.
Det är ungefär ett år sedan Returpack öppnade för saftproducenter att frivilligt ansluta sina plastflaskor till pantsystemet. Axfood var först ut att ansluta saftprodukter. Under året har även Orkla, Coop och nu senast ICA och Lidl tillkommit. Alla saftprodukter med pantmärke har ännu inte hunnit komma ut i butik, men redan nu finns ett 60-tal ute i handeln.
– Öppnandet av pantsystemet för frivillig anslutning av saft har fått ett väldigt positivt mottagande. Bland konsumenterna har det funnits en önskan om att kunna panta sina saftflaskor och nu när alla de större aktörerna har valt att ansluta sig till pantsystemet är det möjligt, säger Bengt Lagerman, vd på Returpack/Pantamera.
Redan efter ett år har drygt sex miljoner saftflaskor med pantmärke sålts i butiker. Enligt Returpack pekar återvinningskurvan stadigt uppåt, även om det är för tidigt att presentera statistik för de senast anslutna artiklarna.
– Även om pant på saftflaskor varit efterfrågat av konsumenterna vet vi av erfarenhet att det tar tid att ta till sig ett nytt beteende. Vi ser dock att pantningsgraden ökar tillfredsställande, säger Bengt Lagerman.
Förra året pantade svenskarna i snitt 171 burkar och PET-flaskor per person i Sverige vilket gör oss till ett av de bästa länderna i världen på att panta.
– Vårt arbete är långsiktigt och jag är övertygad om att vi i framtiden kommer att bli ännu bättre på att ta tillvara på våra resurser genom återvinning. Vårt jobb handlar också om att ta ansvar för alla länkarna i pantkedjan – från pantögonblicket, via insamlingen och transporterna till dess att materialet kan bli till nya burkar och flaskor, avslutar Bengt Lagerman.