Vinterdäck av maskrosor - snart på svenska vägar
Den tyska däcktillverkaren Continental testar just nu den allra första serien av vinterdäck med en hög andel mjuk kautschuk i materialet. Däcken har redan börjat rulla på testbanor i Tyskland och på företagets stora testanläggning i Lappland. Taraxagum, heter de nya däcken, som är en anspelning på maskrosens latinska namn. Genom att utnyttja den senaste DNA-tekniken har forskarna lyckats identifiera de gener i maskrosorna som ger den bästa kvaliteten för framställning av gummi.
Råvaran till däcken kommer från maskrosrötter, men vanlig maskros innehåller inte tillräckligt mycket latex så maskrosen måste därför korsas med kaukasisk maskros, som producerar betydligt mer latexmjölk i sina rötter. En stor fördel med maskrosrötter är att de är betydligt mer väderokänsliga än det traditionella gummit från gummiträdet. Dessutom finns det stora arealer av okultiverade marker som lämpar sig väl för just storskalig maskrosodling. En annan fördel sägs vara att maskrosproduktion kan ske nära befintliga produktionsanläggningar, vilket i sin tur ger mindre miljöpåverkan i form av minskade transportbehov.
- När vårt maskrosprojekt nu snart är i massproduktion tar vi ett stort steg framåt i vår långsiktiga sträven att kunna producera däck till bilar, motorcyklar, cyklar, bussar och lastbilar utan att utnyttja några som helst fossila ämnen i processen, säger Palmgren.
Continental har utvecklat sina nya däck tillsammans med forskare vid Fraunhofer Institut i Aachen. Och man investerar nu 350 miljoner kronor i en ny forskningsanläggning i norra Tyskland.