Goda kunskaper om matsvinn hos kunderna
Nästan alla tillfrågade sparar rester för att äta senare. För att ta tillvara kundernas kunskap och engagemang kommer ICA nu att publicera ytterligare recept för att laga på rester för att hjälpa kunderna att minska matsvinnet.
Trots att 70 procent (enligt rapporten Matavfall i Sverige, Naturvårdsverket) av matsvinnet sker i hemmet upplever kedjans kunder att de har goda kunskaper om matsvinn. En övervägande majoritet, 88 procent, tittar, luktar och smakar på produkter för att avgöra om de är bra. Bara åtta procent anger att de endast går på bäst-före-datum. För att underlätta för kunderna att minska matsvinnet i hemmet kommer ICA i februari att publicera veckomenyer med klimatanpassade recept och tips på vad man kan laga med rester.
- Vi upplever att det finns en god vilja och kunskap hos många av ICA-butikernas kunder. För oss gäller det att ta vara på denna kraft för att bidra till ett minskat matsvinn. Vi utvecklar recept samt information om mathantering och hur kunderna kan ta tillvara rester. Många butiker jobbar också med olika lösningar för att minska matsvinnet. Inom ICA tror vi att det behövs många olika insatser för att minska det totala svinnet, säger Kerstin Lindvall, direktör för Corporate Responsibility.
Undersökningen visar också att kunderna har en god tilltro till ”sin” butik. Nästan 90 procent litar på att butiken kan bedöma vad som går att sälja med kort datum och de allra flesta köper dessa prissänkta varor.
- För mig är den viktigaste insatsen för att undvika matsvinn att ha en god kännedom om min lokala marknad. På det sättet kan vi skapa effektiva inköpsrutiner så att vårt sortiment är anpassat till kunderna och volymerna är rätt. Att sedan komplettera med prissänkningar för produkter med kort datum och skänka till välgörenhet gör att vi ytterligare kan minimera matsvinnet, säger Alexandra Rosander, handlare vid ICA Nära Enebytorg.
Bild: Kerstin Lindvall, direktör för Corporate Responsibility vid ICA.