23948sdkhjf

Konsten att ratta en sopbil

En vanlig dag på jobbet för en sopbilsförare? Inte den här gången…. UPPDATERAD med ljudklipp!

Den vita sopbilen kör en slalombana mellan röda koner. På varje kon finns en tennisboll, det är trångt och det gäller verkligen att veta var bilen börjar och slutar. Plötsligt faller en kon och två personer i gröna västar noterar i protokoll. En vanlig dag på jobbet för en sopbilsförare? Nej det är dags för Sopbilscupen 2018, sopbilsleverantören GeesinkNorbas traditionella tävling där Sveriges bästa sopbilsförare ska koras.

De sjutton deltagarna får en intensiv dag med fyra manöverprov med bland annat slalomkörning. Det lönar sig inte att gasa på för fullt och bara satsa på tiden då varje nedkörd kon ger rejält poängavdrag.  Ett annat moment går ut på att backa in till en container. Kör man på containern blir det poängavdrag och fegar man och stannar för tidigt så blir det också poängavdrag.

— De är jätteskickliga och det är roligt att se när tävlingsinstinkten kommer fram, säger Thomas Thuresson, vd på GeesinkNorba.

Det är åttonde gången som cupen arrangeras och tanken är dels att höja yrkets status, dels att GeesinkNorba ska få in ris och ros på sina bilar från de som använder dem dagligen. Sista provet för dagen är teoretiskt och fokuserar mycket på säkerhet.

— Det kan vara frågor om varför man inte får ha spillskyddet nedfällt när man kör automatiskt eller varför man inte får stå på lyften när kompisen kör bilen.

Louise Christensen kör för Renova och är nöjd med sitt första tävlingspass.

— Det var nervöst och jag är lite skakig men det är jättekul. Det är en kul grej att utmana sig själv, få se fabriken och träffa nytt folk.

Det där med att träffa andra i branschen är det flera som tycker är roligt och i pauserna diskuteras det flitigt. Det visar sig finnas en del skillnader mellan hur arbetet är upplagt på olika platser i landet, vissa byter regelbundet turer medan andra alltid kör samma. Vid lunchen kommer det också upp historier om allt från någon som lagt ett helt motorblock i soptunnan till sura personer som klagar om bilen kommer för sent eller till och med om de kommer för tidigt.

Louise Christensen kör i vanliga fall enmansbil med två fack ute på landet i Lerums kommun. Det har hon gjort i flera år och trivs mycket bra.

—Det bästa med jobbet är arbetskamraterna. Det jobbigaste är på vintern när det är tungt att dra i snön.

Vinnare:

Vinnare utses både för lag och individuellt.

Lagvinnare blev Renova med förarna Andreas Bergérus och Louise Christensen. Individuell vinnare blev Timmy Klint från Kristinehamns kommun.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094