Dags för branschen att samlas igen
Bland utställarna verkar intresset ha ökat sedan förra gången, 2016.
- Det ser onekligen bra ut. Antalet utställare ökar och en större andel är också nya utställare på mässan, säger Johanna Rahm.
- Många av de nya kommer också från andra marknader än den svenska, till exempel från Finland, Norge och Polen, så det blir en aning mer internationell prägel på årets mässa, tillägger hon.
Uppsökande marknadsföring
En förklaring till det ökade intresset kan vara att man marknadsfört mässan lite annorlunda jämfört med 2016.
- Vi har satsat mer på digital marknadsföring av olika slag, samtidigt som vi arbetat mer mer uppsökande också. Det verkar ha burit frukt. Vi ser också att det är ganska bra spridning branschmässigt bland de nya utställarna, så det ser ut att bil en riktigt bra bredd på arrangemanget, säger Johanna Rahm.
Hur ser det då ut när det gäller förväntningarna på antalet besökare?
- Det är lite tidigt att dra någon slutsats av förregistreringar av besökare. Trenden är ju att folk gör detta allt senare… Men redan nu har fler föranmält sig än vid motsvarande tidpunkt 2016 och kanske innebär det att det kommer fler besökare i år, fortsätter Johanna Rahm.
Utomhusmontrar
Som vanligt kommer en del utställare att hålla till i montrar som befinner sig utomhus.
- Åtta nya montrar är bokade där. De är ju större och ger möjlighet att visa produkter på ett annat sätt än inne i hallen. Det går att göra demokörningar och liknande. På onsdagen så kommer Renova också att visa sin självkörande sopbil på utomhusområdet, berättar Johanna Rahm vidare.
Eget scenprogram
Även scenprogrammet kommer att bli lite annorlunda jämfört med tidigare tillfällen.
- Vi har jobbat ganska hårt med att skapa ett eget program som ska vara på scenen i hallen. Till exempel kommer Naturvårdsverket på torsdagen och talar om textil och textilåtervinning. Redan på tisdagen kommer H & M:s hållbarhetschef och talar om en hållbar modeframtiden. Det blir också presentationer från bland andra Humanium Metal och utbildningen Recycle Design, som även har varsin projektmonter, säger Johanna Rahm vidare.
- Även branschorganisationerna Avfall Sverige och Återvinningsindustrierna kommer att medverka i programmet, och troligen också FTI. Alla scenprogrampunkter sker på scenen i hallen och kommer att vara 25 minuter.
På mässans mittdag, onsdagen, så arrangeras ett mingel, en så kallad ”after fair” direkt efter mässan.
- Det blir i lobbyn och där bjuds det på lite snacks och loungemusik.
I år är det bara VA-mässan som går parallellt med Avfall & Återvinning.
- Det innebär också att A-hallen nu är helt vikt för Avfall & Återvinning. Det blir ingen blandning av utställare som det tidigare varit, när både VA- och Fjärrvärmemässan delvis använt hallen, avrundar Johanna Rahm.
Fakta Elmia Avfall & Återvinning
Datum: 25 till 27 september
Öppettider: tisdag och onsdag 9.00 – 17.00, torsdag 9.00 – 16.00
Artikeln är en del av vårt tema om Elmia Avfall & Återvinning 2018.