Tysk lag påverkar förpackningsbranschen
Det framgår av en tysk förpackningslag som träder i kraft 2019. Fokus för lagen är återvinning och förebyggande av förpackningsavfall. Lagstiftarna vill också att återvinningen ska vara en faktor vid förpackningsdesignen.
Lagstiftningen uppmuntrar återanvändbara förpackningar med målet att 70 procent av dryckesförpackningarna ska vara återanvändbara.
Lagstiftningen gäller för alla tillverkare, importörer, distributörer och online-återförsäljare som sätter varor på den tyska marknaden. Dessa måste registrera sig hos det nationella förpackningsregistret. Att sätta ut förpackningar på marknaden är också förenat med en producentavgift. Denna kommer att vara olika hög beroende på hur väl produkten går att återvinna och ska fungera som ekonomiskt incitament för bättre förpackningar. Om inte reglerna följs kan det innebära böter på upp till 50 000 euro.
Lagen gäller inte bara plastprodukter utan alla typer av förpackningar.
Artikeln är en del av vårt tema om Omvärlden.