23948sdkhjf

Egna brödavdelningar ska minska matsvinn

Matsvinnet i hela livsmedelskedjan behöver minskas drastiskt. Färskvaran bröd är hårt drabbat av svinn i dagligvaruhandeln, något Fazer och Lidl tillsammans nu vill råda bot på i en ny satsning. Från och med juni 2018 ansvarar Lidl för flödet i brödhyllan, något som redan under den första månaden halverade svinnet.

Sedan i juni 2018 levererar Fazer som enda externa leverantör av bröd till samtliga Lidl-butiker i landet. Det utökade samarbetet innebär en möjlighet att ytterligare minska matsvinnet i butik genom en innovativ metod för hanteringen av brödhyllan.

Metoden går ut på att Lidl tar ett helhetsansvar, från beställning och order, till hantering av brödet i hyllan och slutligen svinnet. Tidigare och inom övriga handeln är det brödleverantörerna som tar det fulla ansvaret för brödet som inte säljs. Detta till skillnad från i stort sett alla andra livsmedelskategorier där butiken bär ansvaret, vilket ger ett större incitament för handlaren att minska svinnet och sälja ut varorna.

– Genom att äga brödhyllan kan vi själva styra över hur många bröd vi beställer, upplägg i hyllan, hur de placeras och även besluta om att sänka priset på bröd med kort datum. Det känns rimligt att vi tar ett helhetsansvar för brödet precis som vi gör för alla andra kategorier’, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige, i ett pressmeddelande.

– I dag står brödsvinnet inom branschen för uppskattningsvis 30 procent av det totala butikssvinnet. Bakom siffran döljer sig ett systemfel som vi måste komma tillrätta med. De ekonomiska och miljömässiga vinsterna av att minska svinnet gör frågan ytterst angelägen och vi ser fram emot att diskutera denna lösning med fler butikskedjor’, säger Anna Månsson, försäljningsdirektör på Fazer Bageri.

Samarbetet med Fazer, där Lidl tar helhetsansvar för brödhyllan, är en åtgärd bland flera för att minska det totala svinnet. Lidl arbetar även med att butikernas kunder genom kraftiga prisreduceringar uppmuntras att ta vara på mat med kort bäst före-datum. Mat som inte säljs tas vara på genom donationssamarbeten med hjälporganisationer som distribuerar den fullt tjänliga maten till behövande. I dagsläget finns regionala och lokala samarbeten i 40 procent av butikerna. Det avfall som ändå uppstår används för etanolproduktion.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125