De har det mest hållbara varumärket
Nordens största varumärkesundersökning, Sustainable Brand Index, med fokus på hållbarhet har nu släppts. Återvinnings-, skogs- och pappersföretag tillhör storbolagschefernas hållbarhetsstjärnor. Se listan nedan.
Avfalls- och återvinningsföretaget Stena Recycling är det företag som anses vara bäst på hållbarhetsarbete enligt beslutsfattare inom Sveriges största bolag. Det Göteborgsbaserade företaget går från plats elva till plats ett i studien Sustainable Brand Index B2B som har släppts för andra året.
Ett ökat fokus på hållbarhet i näringslivet överlag kombinerat med att avfall ses som en resurs i omställningen till cirkulär ekonomi är viktiga orsaker till vinsten enligt Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.
-Avfall är en het fråga idag, inte minst politiskt. Att befinna sig i den branschen är därför positivt för varumärket. Med bakgrund i detta har Stena Recycling varit duktiga på att driva diskussionen kring plast och hållbar återvinning, säger Erik Elvingsson Hedén.
Bland andra toppföretag i studien återfinns flera skogs- och pappersföretag. Stora Enso kommer på två i studien medan SCA placerar sig som fyra. Även BillerudKorsnäs presterar bra och hamnar på plats elva.
Storbolagens placering inom industri, energi och återvinning
1 Stena Recycling
2 Stora Enso
4 SCA
5 Tetra Pak
6 Volvo Trucks
7 Vattenfall
9 Ragn-Sells
11 BillerudKorsnäs
15 E.ON
18 Ahlsell
21 Sveaskog
22 Scania
23 Securitas
31 LKAB
33 Assa Abloy
37 Fortum
43 SSAB
49 Renova
58 Veolia Recycling
59 Sandvik
60 Holmen
63 Atlas Copco
67 Suez
71 Outokumpu
73 SKF
79 Boliden
80 Uniper
Topp 10 – alla storbolag
1 Stena Recycling
2 Stora Enso
3 Lantmännen
4 SCA
5 Tetra Pak
6 Volvo Trucks
7 Vattenfall
8 Telia Company
9 Ragn-Sells
10 Arla
Om undersökningen
Sustainable Brand Index, av SB Insight AB, är Nordens största studie om hållbarhet och har genomförts sedan 2011 bland konsumenter och 2017 för beslutsfattare. Målgruppen är exekutiva beslutsfattare med inköpsansvar på storföretag med över 500 miljoner kronor i omsättning. Studien genomfördes under september-november 2018. Totalt intervjuades 1000 beslutsfattare om 1o3 företags miljö- och sociala ansvarstagande, hur hållbarhet påverkar inköpsbesluten och hur de prioriterar hållbarhet internt.