23948sdkhjf

De har det mest hållbara varumärket

Nordens största varumärkesundersökning, Sustainable Brand Index, med fokus på hållbarhet har nu släppts. Återvinnings-, skogs- och pappersföretag tillhör storbolagschefernas hållbarhetsstjärnor. Se listan nedan.  

Avfalls- och återvinningsföretaget Stena Recycling är det företag som anses vara bäst på hållbarhetsarbete enligt beslutsfattare inom Sveriges största bolag. Det Göteborgsbaserade företaget går från plats elva till plats ett i studien Sustainable Brand Index B2B som har släppts för andra året.

Ett ökat fokus på hållbarhet i näringslivet överlag kombinerat med att avfall ses som en resurs i omställningen till cirkulär ekonomi är viktiga orsaker till vinsten enligt Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

-Avfall är en het fråga idag, inte minst politiskt. Att befinna sig i den branschen är därför positivt för varumärket. Med bakgrund i detta har Stena Recycling varit duktiga på att driva diskussionen kring plast och hållbar återvinning, säger Erik Elvingsson Hedén.

Bland andra toppföretag i studien återfinns flera skogs- och pappersföretag. Stora Enso kommer på två i studien medan SCA placerar sig som fyra. Även BillerudKorsnäs presterar bra och hamnar på plats elva.

Storbolagens placering inom industri, energi och återvinning

1 Stena Recycling

2 Stora Enso

4 SCA

5 Tetra Pak

6 Volvo Trucks

7 Vattenfall

9 Ragn-Sells

11 BillerudKorsnäs

15 E.ON

18 Ahlsell

21 Sveaskog

22 Scania

23 Securitas

31 LKAB

33 Assa Abloy

37 Fortum

43 SSAB

49 Renova

58 Veolia Recycling

59 Sandvik

60 Holmen

63 Atlas Copco

67 Suez

71 Outokumpu

73 SKF

79 Boliden

80 Uniper

Topp 10 – alla storbolag

1 Stena Recycling

2 Stora Enso

3 Lantmännen

4 SCA

5 Tetra Pak

6 Volvo Trucks

7 Vattenfall

8 Telia Company

9 Ragn-Sells

10 Arla

Om undersökningen

Sustainable Brand Index, av SB Insight AB, är Nordens största studie om hållbarhet och har genomförts sedan 2011 bland konsumenter och 2017 för beslutsfattare. Målgruppen är exekutiva beslutsfattare med inköpsansvar på storföretag med över 500 miljoner kronor i omsättning. Studien genomfördes under september-november 2018. Totalt intervjuades 1000 beslutsfattare om 1o3 företags miljö- och sociala ansvarstagande, hur hållbarhet påverkar inköpsbesluten och hur de prioriterar hållbarhet internt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079