28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat
Två år sedan har gått sedan H&M, Kappahl och Lindex gjorde gemensam sak och lanserade One Bag Habit, som 14 detaljhandelsföretag sedan anslutit till, och nu kan initiativet genom en årliga enkät visa att positiv beteendeförändring i handeln skapats.
Kontentan är en halvering av påsar i butik och 28 miljoner till välgörenhet, som är överskottet från påsförsäljningen, och därtill menar majoriteten av de anslutna företagen att kundernas reaktioner har varit övervägande positiva.
- Vi är mycket stolta och glada över att initiativet One Bag Habit har fått ett sådant genomslag och att vi tillsammans med våra branschkollegor och kunder har lyckats bidra till en beteendeförändring. Tillsammans kan vi visa vägen mot en mer hållbar konsumtion, säger H&M, KappAhl och Lindex i ett gemensamt uttalande.
Initiativet kom sig av att det den 1 juni 2017 infördes informationsskyldighet kring plastbärkassarnas miljöpåverkan.