Arla sänker CO2 på ostförpackningar
Arla lanserar nu två nya förpackningstyper för ostar i Danmark som ska sänka CO2-påverkan. Varje år konsumerar de danska konsumenterna 21,5 miljoner förpackningar med ost från Arla. För att signalera den lägre CO2-påverkan har Arla tagit fram en ny märkning.
Arla har satsat på två olika sorters förpackningsmaterial för sina ostar. För den hela påläggsosten som man själv skivar har man tagit fram en förpacknings som till 75 % består av biobaserad plast. Plasten är en PE och kommer från sockerrör. För den färdigskivade osten har man tagit fram en förpackning som består av återvunnen plast. Botten har en inblandning av 80-85 % återvunnen plast och toppfilmen en inblandning av 50 % återvunnen plast.
För den hela osten innebär den nya förpackningen en CO2-reduktion med 12 % och för den skivade osten en CO2-minskning med 11 %. Allt i allt innebär det med tanke på den stora volymen ost Arla tillhandahåller den danska marknaden att CO2-utsläppen minskar 173 000 kilo per år. Det motsvarar utsläppen från en vanlig personbil som kör 37 varv runt jordklotet.
För att tydliggöra den minskade miljöpåverkan märks produkterna med en ny logga från Arla som visar att förpackningens CO2-påverkan har reducerats.
Artikeln är en del av vårt tema om Produktnyheter.