Digital attack på reklamblad
Appen började som en idé 2009 i Aalborg, Danmark. Varför inte ta reklambladen, som läses av allt färre, och samla ihop dem i smarta mobiltelefoner?
Programmerarna Christian Birch och Morten Bo Rønsholdt skapade med utgångspunkt i denna idé Shopgun som snabbt blev Danmarks mest nerladdade app och som idag laddats ner två miljoner gånger. Den används i Danmark av 100 000 personer varje dag och genererade 2,14 miljarder sidvisningar förra året.
Enligt Christian Birch är reklambladens tid långt ifrån förbi.
– Folk gillar själva innehållet men de ogillar formatet. Det var helt enkelt dags att ge människor möjligheten att kunna söka själva i reklambladen och inte bara läsa av dem, säger han.
Appen möttes från början av viss skepsis av butikerna då de inte riktigt visste om Shopgun var en konkurrent eller inte.
– Många undrade om de som laddade ner Shopgun skulle låta bli att ladda ner till exempel Coops egna app. Men vi har lärt oss att det här inte är en tävling om användarna, utan det viktiga är att ha en gemensam plattform. Alla har sina favoritbutiker och de butikerna kan skapa sina egna unika kundupplevelser som är relevanta för deras kunder. Vi tar en holistisk approach och försöker se hela bilden, i slutändan skickar vi ju kunder till butikerna där de har alla möjligheter att erbjuda dem något annat.
Sedan 2016 har Shopgun funnits också i Sverige. I dagarna har man inlett ett samarbete med hemsidan Nadareklamo, som tillverkar "Ingen reklam, tack"-klistermärken, för att minska på pappersanvändningen.
- Ett klistermärke kostar vanligtvis 45 kronor, men vi gör det möjligt att beställa det gratis då vi står för den kostnaden, säger Shopguns svenske kommunikationsansvarige Lukas Ohlsson och fortsätter:
- Många reklamkataloger slängs direkt efter att ha tagits emot i brevlådan, eftersom man blir överöst av reklam man inte önskar läsa. Vi tycker att detta är en onödig belastning för miljön. Det går åt många ton papper till att producera pappersreklam och det sker stora utsläpp vid såväl papperstillverkningen som vid transporten och distributionen. Svenska hushåll tar i genomsnitt emot femtio kg pappersreklam varje år och om man lägger ihop alla hushåll motsvarar det cirka tre miljoner träd, enligt Naturskyddsföreningen.