B2B-marknadsplats för återvunnen plast öppnad
KraussMaffei Group öppnade upp sin marknadsplats Polymore i samband med K 2019. Handeln med återvunnet plastmaterial har nu tagit fart.
Josef Art, affärschef för marknadsplatsen Polymore, sa i samband med lanseringsfesten att gensvaret från marknaden hittills varit enormt.
Nätverket består hittills av 19 kompounderare och återvinnare, inklusive BZ Kunststoff Recycling, ett tyskt företag som tillverkar återvunnet material.
Polymore är en B2B-marknadsplats för företag som vill köpa och sälja kompound, masterbatch, återvunnet material och postindustriella material i Europa.
Marknadsplatsen är ett helt nytt ben för den maskintillverkande koncernen KraussMaffei Group, som står bakom den digitala marknadsplatsen.
Det som skiljer den internationella marknadsplatsen från hur plastföretag för närvarande köper och säljer material är att denna är transparent och kopplar samman konverterare och kompounderare, med upphandlare och inköpare av plast för att optimera affärsprocesser när det gäller effektivitet och effektivitet.
Enligt Josef Art så finns det redan idag delvis liknande plattformar för fragmenterade områden men med begränsad användarvänlighet mot plastindustrin. Han menar att Polymore kombinerar expertis från tekniska experter och säljare med plastindustribakgrund med digitalt förfarande och verktyg.
-Vi förenar förfrågningarna från parterna med de bästa leverantörerna för dem, och erbjuder en lättanvänd marknadsplats för företag som aktivt vill erbjuda sitt material, säger han till websajten Plastics News.
Marknadsplatsen är öppen för hela marknaden, och är helt oberoende av maskin, bransch etc. För att kunna medverka och ta del av marknadsplatsen har Polymore skapat olika modeller för prissättning, men främst ser man sig som en slags säljande supportplattform för företag som erbjuder sitt material.
Josef Art menar att det finns ett enormt behov på marknaden för mer återvinningsbart och postindustriellt avfall att ta tillbaka in i produktionscykeln igen, men att insynen i var man kan få tag i rätt material och försäkra sig om leveranskedjan är svår. Detta kommer vår digitala marknadsplats att underlätta, säger han.
Initiellt så vänder sig marknadsplatsen mot tysktalande länder och Italien, där de starkaste centren för kompounderare är lokaliserade. Men inom en inte all för lång tid så planerar man att expandera till hela Europa, och det är på den europeiska marknaden som Polymore har sitt nuvarande fokus inställt på.
Källa: Polymore, KraussMaffei, Plastics News