23948sdkhjf

Återvunna entrémattor

Nu lanserar CWS sin entrématta tillverkad av 100 procent återvunnen nylon.

Garnet mattorna vävs av kallas Econyl och har utvecklats i Italien.

– Det består av återvunnen nylon ifrån nylontextilier som fisknät och kläder. Mixen varierar från batch till batch beroende på utbudet, men alltid 100 % återvunnet. Tillverkning av regenererad nylon, Econyl, minskar klimateffekterna med 80% jämfört med ny nylon från fossil olja. 10 000 ton Econyl ersätter 70 000 fat råolja och 57100 ton koldioxidutsläpp, säger Pontus Jason, Sverigechef på CWS.

Enligt honom bidrar materialets prestanda när det gäller exempelvis smuts och väta till att CWS kan minska sina utsläpp vid hanteringen av mattorna med upp till 50 procent.

– Materialet klarar nämligen att samla upp och hålla upp till dubbelt så mycket smuts och väta som en vanlig entrématta. Materialet torkar också betydligt snabbare än t ex bomull eller vanlig nylon, vilket betyder att en matta som vid stängningsdags är full av väta kommer att vara torr igen redan nästa morgon.

Företaget har också jobbat med färgkombinationer som ska göra att mattan ser fräsch ut ända tills den verkligen behöver bytas ut.

Den stora vinsten blir därför att mattan tvättas betydligt mer sällan än en traditionell matta. Det rminskar både vatten- och energiförbrukningen i tvätterierna och antalet körda kilometrar vid hämtning och leverans.

Hur ser planen för återvinning av mattorna ut?

– Mattorna håller i 7 till 8 år och med dagens lösningar på marknaden så energiåtervinns de på lokala värmeverk.

– Även om Econyl kan brytas ned på nytt och regenereras till ny nylon, finns ingen lösning idag att sära på gummit och nylongarnet i mattorna. Kanske finns det när mattorna ska bytas i framtiden. Gummit i våra mattor är ftalatfritt och innehåller inga gifter i övrigt heller, så passar väldigt bra för energiåtervinning tills vi hittar en lösning på seperationen av gummi och nylongarn, förklarar Pontus Jason.

Hur stor andel av CWS mattor utgör miljömattorna?

– Vi har smygstartat servicen och mattan med otroligt bra respons, men det är först nu vi lanserar den på riktigt. Förhoppningen är att alla kunder som inte kräver en design/logomatta ska välja vår miljömatta och därmed bibehålla funktion och service samtidigt som man minskar utsläppen för transport och tvätt. Det är servicekonceptet som är huvudsaken, och det möjliggörs genom mattans funktion och färgkombination som vi tagit fram endast för CWS.

Artikeln är en del av vårt tema om Produktnyheter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078