23948sdkhjf

Förpackningen ger störst klimatpåverkan

Dryckesbranschen har tagit initiativ för att minska sin klimatpåverkan och bli en mer hållbar bransch.

Den första mätningen av klimatpåverkande utsläpp ger vid handen att förpackningen och transporter är de största klimatkällorna.

I Dryckesbranschens Klimatinitiativs första klimatmätning deltog 35 företag vilka tillsammans svarar för 74 procent av Systembolagets försäljningsvolym. Här ingår stora och små bryggerier, vin- och spritimportörer och deras respektive branschorganisationer, Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL), Sveriges Bryggerier samt Systembolaget.

Initiativets första gemensamma rapport visar att nästan all energianvändning, 99 procent, hos företagen är fossilfri, dvs kommer från förnybara källor som t ex vatten- och vindkraft.

Den största klimatpåverkan kommer från förpackningar, 77 procent, vilket ligger i linje med hur det ser ut för flera andra branscher.

Transporter står för ca 20 procent av de indirekta utsläppen. Många av företagen som deltagit i rapporteringen har redan påbörjat omställningen till mer klimatsmarta transportmedel, men det finns utvecklingspotential inom området.

– För att vi ska nå klimatmålen i Agenda 2030 måste vi som bransch arbeta tillsammans. I Dryckesbranschens Klimatinitiativ har vi hittat en bra form för detta. Här är vi inte konkurrenter utan bara goda branschkollegor som jobbar tillsammans och inspireras av varandra för att minska vårt klimatavtryck, säger Anna-Karin Fondberg, vd Sveriges Bryggerier.

För mer information och resultat läs rapporten på www.svl.se

Fotnot: I undersökningen har delar av företagets indirekta klimatpåverkan exkluderats i enlighet med den avgränsning som gjorts i Dryckesbranschens Klimatinitiativ. Exempelvis har dryckesproduktion av annan part än bolagen själva samt utsläpp från odling av använda råvaror inom produktionen, inte tagits med.

Dryckesbranschen menar att för att mäta branschens klimatavtryck av odling skulle initiativet i stor utsträckning behöva använda schabloner. Det skulle ge en för otydlig bild: dels av vilka förbättringar som skulle kunna ge en positiv utveckling, dels av minskningen av branschens klimatavtryck. Därför har initiativet till en början valt att mäta där de ser att de just nu kan göra skillnad.

Deltagande företag 2018-2019

Altia Sweden, AMKA, Arvid Nordquist, Carlsberg Sverige, Chris-Wine, Contemporary Wines, Domaine Wines Sweden, Dugges Bryggeri, Enjoy Wine & Spirits, Galatea, Giertz Vinimport, Handpicked WInes Sweden AB, Hermansson & Co, Iconic Wines, Johan Lidby Vinhandel, Krönleins Bryggeri, Lively Wines Sweden, Nigab, Remmarlöv, Spendrups Bryggeri, Solera Sweden, Terrific Wines, Treasury Wine Estates Sweden, Tuesday Wines, Spring Wine and Spirits, Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL), Sveriges Bryggerier, Systembolaget, Umida Group, Valid Wines/Vinunic, VCT Sweden, Vinestor Sweden, Ward Wines, The Wineagency, Winemarket Nordic, The Wine Team, Wine World, Quaffable Wines, Åbro Bryggeri

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126