Pantkampanj ska öka återvinningen
Coca-Cola går ut med sitt hittills största pantinitiativ. 4000 butiker ska aktiveras i kampanjen.
Coca-Cola i Sverige nu ut med en riksomfattande kampanj och initierar mängder av samarbeten i syfte att få fler att panta. I samband med kampanjen lanserar Coca-Cola nya flasketiketter med budskapet att panta flaskan igen.
I samarbete med kunder och partners aktiverar Coca-Cola i Sverige 4 000 butiker och restauranger för att uppmuntra till ökad insamling. I tillägg sker mängder av samarbeten med bland annat ideella organisationer, dagligvaruhandeln, hotell, restauranger, caféer, bensinstationer och hotellkedjor.
Bland annat placeras drygt 1 000 mobila pantkärl ut för att förenkla att panta ”on-the-go”. Budskapet kommer också att aktiveras på flera av de största festivalerna under året och startade redan under melodifestivalturnén som besökts av drygt 100 000 personer.
– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Vi välkomnar alla typer av insamling och är glada att det kan göras i stor skala i många olika kanaler. Sverige har en insamlingsmodell i världsklass men för att kunna hålla den cirkulära loopen stängd behöver vi bli ännu bättre på att panta. Tillsammans med producenter och konsumenter kan vi jobba för att det ska bli verklighet, säger Johanna Ragnartz, VD på Håll Sverige Rent.
Samarbetena som syftar till ökad insamling är en del av en bred marknadskampanj som kommer att synas i en mängd olika kanaler så som butikskommunikation, TV, bio, radio, utomhusannonsering och digitala kanaler.
– Som en stor aktör har vi ett ansvar att bidra till en cirkulär ekonomi inom dryckesindustrin och tillsammans med medvetna partners och konsumenter kan vi göra skillnad. Vi genomför nu en mängd initiativ med bland annat mobila återvinningsstationer och världsunika etiketter för att verkligen nå ut med budskapet och uppmuntra till att panta, säger Samantha Walker, marknadschef på Coca-Cola European Partners Sverige AB.
Bakgrunden till Coca-Colas pantkampanj är ett Coca-Cola i Sverige är den första marknaden i världen att gå över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade PET-portföljen. För att bidra till en cirkulär ekonomi för förpackningar krävs ökad insamling och återvinning.