Haglöfs lanserar secondhand
Under Black Week och under Black Friday, då Haglöfs istället vill lyfta sitt Green Friday-initiativ lanserar outdoorföretaget secondhand-konceptet Haglöfs Restored.
– Vår nya Haglöfs Restored-kollektion är lika funktionell och snygg som vår vanliga kollektion, men kommer med en extra miljömässig fördel. Genom att återställa produkter som annars skulle försummas eller kastas – och ge dem nytt liv – sparar vi på svinn, utsläpp och vatten i tillverkningsprocessen och bidrar till att högkvalitativa material inte slängs. Vi utnyttjar det vi redan har genom att tillhandahålla begagnade produkter för nya äventyr, Fredrik Ohlsson, vd, på Haglöfs i en kommentar.
Haglöfs håller sina butiker stängda under Black Friday förutom Stockholmsbutiken där kunder får möjlighet att prova och också köpa ett begränsat antal produkter ur nya secondhand-kollektionen. Konceptet ska också presenteras via märkets sociala medier under fredagen.
Secondhand-konceptet tas fram i samarbete med The Renewal Workshop och Haglöfsprodukter får nytt liv genom att tvättas, reparerade och återfixade enligt märkets standarder.
Dock är den nya satsningen tänkt att lanseras till fullo först till hösten 2021 och då som en del i ett större program kring att förlänga livet på varumärkets produkter.