Tyskland ändrar producentansvarsregler
Därför anordnar Tysk-Svenska Handelskammaren nu ett webbinarium om: Nya krav för förpackningar i Tyskland. Från och med 2021 och 2022 gäller nya regler för företag som säljer förpackade varor på den tyska marknaden. Webbinariet riktar sig till svenska exportföretag som avsätter förpackningar på den tyska marknaden – inte minst via e-handel – och som därför berörs av lagstiftningen. Webbinariet hålls på svenska.
Frågor som tas upp är bland annat:
Export: Vilket producentansvar har svenska företag vid export till Tyskland?
E-handel: Vilka krav ställer e-handelsportaler på sina företagskunder? Vilken information måste företagen uppge?
Plastkassar: Berörs alla av förbudet från och med 2022?
Kretslopp: Vilka olika regler gäller kring plastförpackningar och hur stor måste den procentuella andelen av återvunnit material vara?
Design för recycling: Vilka egenskaper måste förpackningen och materialet ha? Vilka verktyg finns för företag för att testa sina förpackningar?
Kriterier: Vad avgör om förpackningen består av material som är återvinningsbara?
Pantplikt: Vilka drycker och vilken typ av dryckesförpackningar berörs av nya regler från och med 2022 för det tyska pantsystem? Vad gäller för PET-dryckesflaskor från och med 2025 och 2030? Hur länge gäller undantaget för förpackningar för mjölkprodukter?
Märkning: Hur måste plastprodukter för engångsbruk vara märkta?
För mer information och anmälan besök Tysk-Svenska Handelskammaren.