H&M lanserar cirkulärt designverktyg
H&M:s mål är att till 2025 designa hundra procent cirkulärt. För att lyckas med det lanserar nu bolaget ett designverktyg ”Circulator”, som ska understödja det arbetet. Både interna och externa experter har bidragit för att ta fram verktyget, bland andra Global Change Award-vinnaren Circular.fashion.
Verktyget består av två delar; en guide som går att ladda ner och ett digitalt poängverktyg. Det sistnämnda kommer att lanseras inom de kommande åren efter att feedback har samlats in från användarna.
– Vi behöver förändra hur vi designar och producerar våra produkter för att uppfylla våra ambitiösa cirkulära och klimatmål. Vi inser också behovet av att påskynda branschens transformation, och Circulator-verktyget kommer att stödja båda. Samarbete är den enda vägen framåt och vi vill visa ledarskap i övergången till cirkulärt mode, säger Helena Helmersson, vd för H&M Group, i en kommentar.
H&M kommer i slutet av året att lansera en kollektion som har designats med hjälp av verktyget.