23948sdkhjf

Plastkampanj med bra genomslag

- Med initiativet Svensk Plast vill vi väcka frågan om var plast passar in så att det används på rätt plats i värdekedjan, säger Amit Paul, projektledare för initiativet Svensk Plast.

Hur används plast på ett hållbart sätt? Med den retoriska frågan inledde Amit Paul, projektledare för initiativet Svensk Plast, sin dragning “Svensk Plast – en samlad värdekedja för en konstruktiv plastdebatt”, på Stora Scenen vid Elmia Produktionsmässor.  

- Rätt material ska vara på rätt plats, och när folk i allmänhet tänker på plast skulle vi vilja att de såg det som ett material jämte trä, papper, metaller och glas, sa Amit Paul.  

- Med initiativet Svensk Plast vill vi väcka frågan om var plast passar in så att det används på rätt plats i värdekedjan.  

Målsättningen är att en konstruktiv plastdebatt ska kunna ta fart 2025. Idag får plasten ta i stort sett allt ansvar där det brister. Både för sig självt och andra material, när mänskligheten skräpar ner.  

- Sedan vi den 25 april 2022 lanserade vår kampanj på sociala medier har vi fått ett fint engagemang och hittills stort genomslag, avslutade Amit Paul och visade upp statistik från synligheten på Svensk Plast hemsida, Facebook, Instagram, TikTok och Youtube.

Svensk Plast hemsida: För mer info

Branschorganisationerna Spif och Ikem lanserade i slutet av 2020 det gemensamma initiativet Svensk Plast. Sedan dess har Polymercentrum, Råmaterial- och Plastmaskingruppen, Borealis, Trioworld med flera anslutit. Målet med initiativet är att under gemensam flagg ha en stark och enad röst i plastdebatten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078