Ölflaskan av papper, nu är den här
Carlsberg testlanserar under sommaren den helt biobaserade och återvinningsbara ölflaskan som har utvecklats i samarbete med danska The Paper Bottle Company (Paboco). Arbetet har pågått i flera år och den avgörande skillnaden mot tidigare flaskor är att Fibre Bottle som nu ska testlanseras har ett helt igenom växtbaserat inre barriärskikt av PEF-polymerer. PEF är tillverkat av naturliga råvaror från växtriket och kan hanteras i befintliga återvinningssystem.
Fiber Bottle ska testlanseras med ett öl särskilt framtaget med miljöförtecken. Ölet har bryggts med ekologisk kornmalt och odlats med hållbara jordbruksmetoder som minskar koldioxidavtrycket. Det kommer att vara tillgängligt i en begränsad upplaga i åtta länder, Danmark, Finland, Norge, Sverige, Frankrike, Tyskland, Polen och UK. Carlsberg Sverige har fått drygt 200 flaskor av den unika flaskan som ska användas i samband med bland annat Almedalsveckan och vid andra hållbarhetsevenemang.
– Vi är riktigt glada över att vi har fått ta del av denna unika testproduktion som visar utvecklingen av Fibre Bottle. Nu har vi den senaste prototypen i vår hand, den är både biobaserad och återvinningsbar. Dessutom innehåller den öl som är producerad av ekologisk och hållbar kornmalt. Nu kan vi dela den med några av våra viktiga intressenter och fortsätta dialogen kring hållbar förpackningsinnovation tillsammans och faktiskt få ett prov på hur framtidens ölflaska kan komma att se ut, säger Anna Anderberg, Hållbarhetschef Carlsberg Sverige.
Carlsbergs långsiktiga mål är att Fibre Bottle ska ha 80 procent lägre koldioxidutsläpp än dagens engångsglasflaskor av glas. På varje engångsflaska av glas ska det gå fem Fibre Bottle för samma koldioxidavtryck.
Efter produktprovning och insamling av feedback på de åtta marknaderna kommer Carlsberg att ytterligare förbättra designen och fortsätta arbeta tillsammans med experter och partners inom Paper Bottle Community med ambitionen att göra dessa flaskor kommersiellt tillgängliga över tid, skriver företaget avslutningsvis i sitt pressmeddelande.
Artikeln är en del av vårt tema om Produktnyheter.