Kakfavorit nu utan plastfönster
Delicato arbetar kontinuerligt med sitt hållbarhetsarbete och en del i det är att minska användandet av plast. Den nya designen på konsumentförpackningar utvecklades i samarbete med NORD ID och är ett led i arbetet mot mer hållbara förpackningslösningar.
– Våra förpackningar är viktiga för att skydda våra produkter, förlänga hållbarheten och därmed minska risken för svinn. I vårt hållbarhetsarbete arbetar vi mycket med förpackningar och utvärderar löpande alternativ för att göra dem mer hållbara. Att ta bort plastfönstret på konsumentkartongerna genererar exempelvis en reducering av ca 15 ton plast per år, säger Linn Oldemar, Kvalitets- och hållbarhetschef på Delicato.
När de klassiska förpackningarna skulle göras om låg fokus på att bibehålla igenkänning och samtidigt skapa en design som än mer lyfte produkternas smakfulla egenskaper.
– Det var viktigt för oss att inte tappa det lustfyllda och goda med Delicato, då det står för att det ska vara gott och kul. Den nya designen fick inte bli för funktionell, säger Martina Dahl, Senior Creative Designer på NORD ID.
Nord ID har haft uppdrag för Delicato under lång tid och tog bland annat fram varumärkesplattform och förpackningsdesign för Delicato 2016.
– Nord ID har presenterat flera spännande idéer men också varit lyhörda på hur vi önskat utveckla våra förpackningar. Vi är mycket nöjda med resultatet där det goda med våra produkter fått större utrymme samtidigt som lekfullheten lyfts fram på ett nytt sätt, säger Peter Leander, Kommersiell chef på Delicato.
– Utmaningen ur ett designperspektiv låg i att bibehålla den hög igenkänningen och den produktnära känsla som plastfönstret ändå gav. Genom ett starkt fotomanér lyckades vi lösa det och även förhöja produkternas karaktär, personlighet och smak än mer, säger Elina Jalker, Creative Designer på NORD ID.
Förpackningsförändringen sker löpande under hösten då befintligt material ska ta slut först, för att undvika kassationer. Det kommer därför finnas både med och utan plastfönster ute i butikshyllorna under en övergångsperiod.
Artikeln är en del av vårt tema om Produktnyheter.