23948sdkhjf

Bra vägar utan jungfruligt bergmaterial?

Det byggs allt mer långt ifrån bergtäkterna. Blicken vänds därför mot sekundära ballastprodukter, som enligt ett nytt projekt kan flera material användas i vägkonstruktioner.

Svenska byggbranschens utvecklingsfond, SBUF, berättar i ett pressmeddelande att man i ett projekt tagit hjälp av HVS-system i Linköping för att testa slaggrus, betongkross och asfaltgranulat avseende bärighet, dimensionering och lämplighet, bland annat packbarhet.

Enligt SBUF visar resultatet på flera företagsnyttor.

Det ska till exempel gå att dimensionera och utföra vägkonstruktioner med slaggrus från avfallsförbränning/fjärrvärmeverk, krossad betong och asfaltgranulat, material som enligt SBUF kan utgöra stora delar av framtidens cirkulära materialflöde.

SBUF noterar också att det genom ett större Vinnovaprojekt finns tillgång till materialdata och dimensioneringsmetoder som kan användas vid projektering med alternativa material.

Man ser också en fördel i att det kontaktnät som bildats under arbetet ger goda möjligheter till fortsatt samverkan för etablera de alternativa materialen på marknaden. I kontaktnätet ingår bland annat RISE, VTI, Cementa, Sysav (som på gårdagens Recyclingdagen i Helsingborg höll ett föredrag om just detta), Dåva, Dalby Maskin, Malmö kommun och NCC Industry.

Frågan anses viktig eftersom det behövs allt mer ballast när infrastrukturen byggs ut och städerna växer.

Byggena sker ofta på platser där det är ont om bergmaterial och SBUF konstaterar att det därför är viktigt att öka användningen av alternativa ballastmaterial och åstadkomma en mer cirkulär hantering.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064