Ungdomsföretaget vill revolutionera textilåtervinning

UF-företaget Collect UF är grundat av Ida Lindgren, Evert Hammarlund, Hilda Groop, Albin Hermansson och Filippa Åsander, elever på ekonomiprogrammet vid Fridegårdsgymnasiet. Företaget har inte bara fått en flygande start utan har nu även siktet inställt på att driva verksamheten vidare efter skoltidens slut.
Berätta hur ni fick idén.
– Det hela började med en lektion i företagsekonomi, där vi fick läsa en studie av Bill Gross om framgångsrika startups. Slutsatsen i den var att tajming är den enskilt viktigaste faktorn för ett företags framgång. Med detta i åtanke följde vi det allmänna nyhetsflödet och fick då nys om den nya lagen som kräver att textilier ska sorteras ut och samlas in separat från annat avfall. Här såg vi en affärsmöjlighet och idén till Collect UF var född, säger Ida Lindgren.
En marknadsundersökning i hemkommunen Håbo visade att över 80 procent av de svarande inte visste att även gamla och trasiga textilier borde samlas in och återvinnas.
– Vi insåg att för att den nya lagen ska göra verklig skillnad krävs utbildning och information för at öka kunskapen. Därför specialdesignade vi en insamlingskase för textilier som är utformad för att såväl underlätta insamlingen av textilier som informera om det, säger Ida Lindgren och Evert Hammarlund.
Kassen, som rymmer 63 liter och kan stå upp av sig själv, har blivit en succé. Med ett tryck som kan anpassas efter kundens önskemål har den en visat sig vara attraktiv för både kommuner och företag som är drivna i hållbarhetsfrågan.
– Hittills har bland annat fastighetsbolaget Håbohus beställt 1300 kassar, och ett samarbete med fyra kommuner i Mälardalen har lett till att 4000 kassar kommer att delas ut under våren, säger Ida Lindgren och Evert Hammarlund vidare.
Även om Collect UF formellt sett är ett UF-företag med en tidsbegränsad livslängd har grundarna inga planer på att lägga ner verksamheten efter skolåret.
– Vi har fått en så bra respons att vi känner att vi vill fortsätta, säger hela gänget.
Företaget har redan satt omsättningsrekord för sin skola, och intresset fortsätter att växa. Marknadsföringen sker genom artiklar i lokala tidningar, och målet är att få uppmärksamhet i större medier.
– Nyhetsmorgon på TV4 är svåra att nå ut till, men vi ger inte upp, säger Lindgren med ett leende.
Med en lovande framtid och en viktig mission i bagaget ser Collect UF ut att kunna bli bra mycket mer än bara ett skolprojekt.
– Det här kan förhoppningsvis vara början på en grönare framtid för Sveriges textilåtervinning, avslutar gänget bakom Collect UF.
Collect UF kommer att finnas på plats på Recyclingdagen Stockholm den 10 april.
Du hittar program, anmälan och all övrig info om konferensen på den här länken.
Artikeln är en del av vårt tema om Recyclingdagen Stockholm.